Beveiliging wordt voor veel bedrijven steeds belangrijker, maar dit mag niet ten koste gaan van de usability bij het inloggen. De startup Nextauth heeft hier een performante oplossing voor ontwikkeld die quasi onkraakbaar is. Een gesprek met technisch directeur Roel Peeters over deze baanbrekende technologie.
De startup Nextauth brengt een sterk beveiligde mobiele authenticatie-oplossing op de markt voor bedrijven. ‘Waar nu nog vaak om een gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd, gaan wij een aantal stappen verder qua beveiliging, zonder het voor de gebruiker complexer te maken’, geeft Peeters aan. Bevestigen kan heel eenvoudig in een eigen authenticatie-app met een vingerafdruk of een qr-code. Als gebruiker hoef je niets meer te onthouden en ook de helpdesk van de klant wordt ontlast. Er komen immers geen vragen meer binnen naar inloggegevens.’
Gebruiksgemak is één ding, maar vooral op het vlak van beveiliging maakt Nextauth het verschil. ‘We merken dat de huidige beveiligingsoplossingen niet meer voldoende zijn, zelfs niet in combinatie met een traditionele one time passwords (otp) of kaartlezer. Gebruikers vinden dat echt niet fijn. Onze technologie gaat een stuk verder dan de meeste anderen. Vaak zien we daar toch nog op de achtergrond een traditionele zes digits (otp) beveiliging draaien. De kans op kraken ligt daar op één op één miljoen. Wij hanteren een oplossing met public key-handtekening, een oplossing die quasi onbreekbaar is’, zegt Peeters .
Commerciƫle uitbouw
Nextauth is een spin-off van de KU Leuven en gaat al heel wat jaren terug. ‘Het onderzoek loopt al meer dan tien jaar, maar ongeveer een jaar geleden zijn we het ook commercieel in de markt beginnen te zetten. Zelf ben ik de cto en het kernteam bestaat verder uit Jens Hermans als ceo en professor Bart Preneel en Frank Staut als externe adviseurs. Recent hebben we succesvol onze eerste investeringsronde afgewerkt en is InvestLink mee ingestapt.’
Momenteel focust de startup zich nog op de Belgische markt, maar de buurlanden zullen snel volgen. ‘In het komende jaar willen we de stap naar onze buurlanden zetten. We zetten stevig in op bijkomende commerciële slagkracht. Daarna moeten we binnen een viertal jaar een belangrijke marktpositie binnen Europa kunnen innemen. Op dit moment is het binnenhalen van een eerste grote referentieklanten prioritair. Er lopen enkele proof of concepts, dus dat moment zit eraan te komen ‘.
Concurrentie
Er zijn wel collega’s, zoals Itsme, maar de insteek van die spelers is helemaal anders. ‘Wij voorzien onze klanten van technologie waar ze zelf hun ding mee kunnen doen. Ze kunnen het ook volledig branden in hun eigen stijl. Wij zitten er niet tussen als derde partij, want dat vinden we vanuit privacy en security-standpunt niet echt ideaal. Het feit dat klanten er echt hun eigen branding aan kunnen geven zorgt trouwens voor een veel aangenamere en consistente ervaring. Dat wordt geapprecieerd.’
Nextauth mag dan qua technologie mijlenver voorliggen op de concurrentie, dat maakt de uitdagingen niet minder groot. ‘Zoals eerder aangegeven, de sales wordt nu ontzettend belangrijk. Naar ons aanvoelen staan we een vijftal jaar verder dan de rest van de markt, maar dat moeten we nu ook gaan benutten. De bedrijven zijn alvast mee en we geloven er sterk in dat we die eerste grote referentieklanten binnenkort gaan landen’, besluit Peeters .