Je zou het misschien niet verwachten, maar ook grote hr-bedrijven worstelen met de digitalisering. De startup Techwolf wil hier verandering in brengen en deze bedrijven slimmer maken. Een reden om een blik achter de schermen te werpen bij deze startup.
De missie van Techwolf? Grote hr-spelers helpen bij het digitaliseren. ‘Daarvoor hebben we verschillende tools ter beschikking’, geeft Andreas De Neve, één van de co-founders aan. ‘Het is ondertussen een normale zaak om gepersonaliseerde informatie en advertenties te krijgen op basis van een ons browsegedrag en zaken die we bekeken hebben. Als we echter bij job-portalen en uitzendspelers kijken, is er van een website en klantervaring op maat nog geen sprake. Iedereen krijgt dezelfde vacatures te zien, zonder personalisatie of maatwerk. Onze systemen kunnen dit oplossen. Bovendien kunnen we ook voor de perfecte job-matching zorgen op basis van de data in cv’s’, geeft De Neve aan.
Matching op basis van competenties
Bij de startup hebben ze van hr-problemen wiskundige problemen gemaakt. ‘Daar kunnen we perfect mee overweg. Wij gaan met de data aan de slag, al houden we ook rekening met de soft skills. Onze insteek is dat we de recruiters assisteren en hun taak verlichten, maar hen niet vervangen. Dit doen we door data te vertalen naar competenties. Zo kunnen we bijvoorbeeld een eerste schifting brengen in cv’s. Onze engine zorgt ervoor dat de interessante kandidaten overblijven en kan zelfs impliciete skills uit een cv halen. We koppelen via api’s ook met enkele andere partijen. Zo is het perfect mogelijk om na de screening kandidaten gelijk een antwoord te bezorgen met de mededeling waarom ze al dan niet weerhouden zijn. Onze engine kan immers perfect verklaren waarom iemand al dan niet geschikt is voor de job.’
‘Bedrijven werken efficiënter met onze engine, wat ook de kosten terugdringt. Ons systeem is plug and play, waardoor klanten er snel mee weg zijn. Door het feit dat we kandidaten ook de gepaste vacatures op maat kunnen voorschotelen, zorgen we ook voor een hogere betrokkenheid’, geeft de co-founder enkele voordelen mee.
Ai als motor
Techwolf is opgestart in september 2018, al waren de founders er al eerder mee bezig. Aan het roer staan drie evenwaardige co-founders. Het zijn Andreas De Neve en Mikaël Wornoo, die het development ondersteunen en de zakelijke kant voor hun rekening nemen, en Jeroen Van Hautte, de technical lead die aan Cambridge studeert (natural language processing research degree). Alle drie studeren ze nog op dit moment en ronden ze de richting Burgerlijk Ingenieur Computerwetenschappen af.
‘Begin 2018 zijn we aan ons plan beginnen werken. Momenteel richten we ons grotere hr-spelers, zoals uitzendgroepen. Op termijn willen we met onze kunstmatige intelligentie (ai) ook kleinere spelers helpen. Dit zonder dat ze zelf zwaar moeten investeren. Ondertussen zijn we de minimum viable product (mvp)-fase voorbij en werken we voor onze eerste klanten cases uit. De projecten beginnen nu echt te lopen’, zegt De Neve.
De drie jongemannen zijn ambitieus. ‘Binnen dit en een jaar willen we stevig verankerd zijn in België en tegen 2020 kijken we naar de buurlanden en de Verenigde Staten. Ons systeem is meertalig en elke taal kan opgepikt worden. We kunnen dus perfect schalen. Dit doen we op voorlopig op eigen kracht. Tot we tractie hebben kiezen we ervoor om te bootstrappen om vervolgens kapitaal op te halen voor de verdere groei.’
Bouwen aan cases
De huidige tools zijn slechts het begin, bij Techwolf kijken ze al verder. ‘We bekijken momenteel de mogelijkheden om opleidingen toe te voegen. We willen meer en meer gaan begeleiden en niet enkel jobs voorstellen. Ook intern willen we talent pools in kaart brengen, zodat medewerkers door bijkomende opleidingen de juiste skills kunnen verwerven om intern een nieuwe job op te nemen. Je merkt het, we zijn nog lang niet aan het einde van ons latijn’, besluit De Neve.