Makelaars werken hard, maar natuurlijk niet dag en nacht. Bovendien voelt niet iedereen de behoefte om nog fysiek bij een makelaar te passeren, terwijl er toch resultaten geboekt moeten worden. Gelukkig is er sinds kort de virtuele assistent Louise op de markt gebracht door de startup WeGroup. Een wervelwind in een nogal traditionele sector.
WeGroup mikt resoluut op de nogal traditionele markt van verzekeraars en makelaars. ‘Wij willen met onze technologie de sector dichter bij hun klanten brengen. Klanten zijn steeds meer digitaal actief en hebben niet altijd nood aan persoonlijk contact. Daarom hebben we Louise ontwikkeld, onze virtual assistant/broker die 24 uur, 7 dan per week beschikbaar is. Zij helpt makelaars een beter zicht te krijgen op de eindklant en kan de klant ook adviseren en verder helpen. Het is mogelijk om een gesprek aan te gaan en door middel van kunstmatige intelligentie kan ze meedenken en met voorstelen en/of oplossingen op maat komen. Verschillende data entry points zorgen ervoor dat ze perfect op de hoogte is. We kunnen ons een totaalbeeld vormen van de behoeftes van klanten en er producten aan koppelen’, geeft Arvid De Coster, de ceo van WeGroup aan.
Crowdfunding
Bij WeGroup zijn ze sinds 2017 met deze technologie bezig. ‘Zelf kom ik uit de verzekeringssector, terwijl co-founder Bjorn Vuylsteker als computer science engineer en specialist in machine learning en natural language processing voornamelijk met de technologische kant bezig is. Rémi Wildschut heeft als cfo dan weer ervaring met startups en houdt de financiën in de gaten, kortom een complementair team’, geeft Arvid aan.
Met een crowdfunding wist de startup 150.000 euro op te halen, maar dat was eerder een marketingstunt. ‘Met die crowdfunding hebben we heel wat publiciteit vergaard. We waren immers die eerste Insurtech die een zoiets wist te realiseren. Verder zitten er ook enkele business angels in het kapitaal en hebben we deelgenomen aan twee accelerator programma’s. Tegen eind dit jaar plannen we overigens een volgende kapitaalronde. We zijn op zoek naar om en bij de twee miljoen euro om onze internationale expansie te realiseren.’
Van Belgiƫ naar Polen
Groeien doet WeGroup alvast volop. ‘Momenteel tellen we een 25-tal medewerkers, maar daar zitten heel wat studenten bij. Begin maart openen we een kantoor in Warschau, waar we ook een team gaan uitbouwen. Momenteel tellen we al enkele makelaars als klant en lopen er meerdere proof of concepts bij verzekeraars en schadebeheerders. Hier moet business uitkomen’, geeft Arvid aan.
Momenteel is WeGroup nog enkel in België actief maar Polen volgt snel. ‘We streven naar een internationale uitrol. België is conservatief dus dat gaat traag, maar in Polen zijn ze zeer vooruitstrevend. We rekenen daar dan ook op een snelle groei. Het is een ideale testmarkt. Eens we die markt hebben veroverd, kijken we verder op Europees niveau. Maar in principe is onze technologie wereldwijd inzetbaar’, kijkt Arvid vooruit.
Uiteraard is er concurrentie, maar de focus van WeGroup ligt anders, waardoor ze er weinig hinder van ondervinden. ‘Al onze collega’s focussen op de backend van de makelaars, terwijl wij op de frontend mikken. Daardoor hebben een unieke positie. Dat betekent niet dat we geen concurrentie ervaren, want makelaars kunnen hun budget maar één keer uitgeven. Met Louise mikken wij op het rechtstreekse contact en een persoonlijke approach. We denken mee met de makelaars en zorgen voor bijkomende touchpoints, waardoor een verkoop waarschijnlijker wordt’, besluit Arvid.