Als kleine zelfstandige en ondernemer krijg je een fikse berg boekhoudkundige administratie voorgeschoteld. Taken die veel tijd in beslag nemen, maar geen prioriteit zijn. Het probleem waaruit de start-up Accountable is ontstaan. Dit bedrijf digitaliseert je facturen en ontvangstbewijzen en laat je zo tijd besparen. Je accountant in je broekzak als het ware.
De drie oprichters van de startup, Nicolas Quarré, Alexis Eggermont en Hassan Ayed, raakten zelf gefrustreerd van de hoeveelheid tijd die ze aan hun administratie moesten besteden. Een bedrijfsidee was geboren. ‘Administratie is voor een ondernemer of eenmanszaak geen prioriteit’, geeft Nicolas Quarré aan. ‘Je wil je klanten verder helpen en je business doen groeien, maar je stopt ontzettend veel tijd in administratie. Daar brengen we met Accountable verandering in. Onze app digitaliseert je facturen en ontvangstbewijzen, koppelt met je bankrekening en automatiseert een heleboel banale taken. Zo beschik je over een eigen financiële assistent op je smartphone, die je heel wat tijd doet besparen.’
Gegevensuitwisseling met boekhouders en accountants
Accountable werkt perfect zelfstandig, maar net zo goed kan je de gegevens doorspelen aan je boekhouder, waardoor ook deze kosten gedrukt worden. ‘Wij wisselen inderdaad makkelijk informatie uit met de boekhouder van onze klanten. Op het einde van elk kwartaal sturen we een link naar de boekhouder, die dan alle facturen en ontvangstbewijzen kan downloaden’, zegt Quarré. ‘Het leuke is dat je met onze app niet alleen heel wat tijd bespaart, maar dat je ook meer kosten kunt recupereren. Je verliest geen bonnetjes meer, waardoor je geld wint. We zijn momenteel actief op zoek naar samenwerkingen met boekhouders en accountants.’
Bijkomend geld om te groeien
Ongeveer een jaar geleden werd Accountable opgestart. ‘We starten met een bètaversie, waarbij we continu aan onze software schaafden. We hebben veel getest om deze eerste editie vervolgens in december af te sluiten.’ Ondertussen werden ook bijkomende investeerders aangetrokken. ‘We hebben in totaal zo’n twee miljoen euro opgehaald bij een Britse investeringsgroep en meerdere business angels uit België en het Verenigd Koninkrijk. We tellen nu tien mensen, maar met deze bijkomende fondsen willen we ons team uitbreiden en snel meer klanten aan ons binden. Momenteel focussen we ons nog op de Belgische markt, waar we het komende jaar streven naar happy customers’, werpt Quarré een blik op de nabije toekomst.
Gratis instappen
Accountable werkt volgens een abonnementsformule, maar gratis uittesten is mogelijk. ‘Je kan onze app inderdaad twee maanden gratis gebruiken, daarna stap je over op een maandelijkse fee. De basisversie kost tien euro per maand, wat voor iedereen behapbaar is. We willen zelfstandigen echt van in het begin verlossen van hun administratie. Momenteel beschikken we enkel over een mobiele app, maar we bekijken ook een desktopversie. Dit jaar willen we ook investeren in het verbeteren van de usability en willen we met meer banken connecteren.’
Meer dan enkel een app
Bij Accountable gaan ze echter ook verder dan enkel een app. ‘Wij vinden de human touch ook heel belangrijk. Daarom dat onze klanten ook 24/7 bij ons terecht kunnen met hun vragen over hun administratie. Dit kan via WhatsApp of via e-mail. Deze bijkomende dienstverlening zit in de abonnementsformule inbegrepen. We zijn ervan overtuigd dat de combinatie van de app en de persoonlijke ondersteuning ons geen windeieren gaat leggen. Wij geloven alvast in het potentieel van onze aanpak’, besluit Quarré.