Een consument die steeds bewuster omgaat met energie en een overheid die de energiefactuur stevig doet stijgen zorgen voor een geweldig momentum voor Smappee. Met een toestel en technologie dat het energieverbruik in realtime monitort kon een doorbraak voor deze start-up niet uitblijven. Ceo Stefan Grosjean geeft dan ook graag een woordje uitleg.
De start-up, ontsproten aan de breinen van Stefan Grosjean en Hans Delabie, ontstond in 2012. Nadat Grosjean zijn eerder susscesvolle bedrijf EnergyICT, actief in energieheeroplossingen voor bedrijven, in 2009 had verkocht stapte hij enkele jaren later mee in Smappee. Zo begon een tweede succesverhaal.
Een heel eenvoudig toestel dat in realtime het energieverbruik van de consument monitort, tot op apparaatniveau, zo kan je Smappee nog het best samenvatten. Met dit toestel krijg de consument het volledige beheer van zijn verbruik in handen en kan dit verbruik zelfs vanop apparaten aansturen. Het apparaat wordt dan ook meer en meer geïntegreerd in zogenaamde smart home-platformen, zoals Qivicon. En dit alles met een kleine energie-monitor, die bovendien maar één aansluiting nodig heeft ter hoogte van de zekeringkast.
Besparingen tussen de 12 procent en 30 procent in het energieverbruik blijken mogelijk en dat voelt de consument uiteraard in zijn portefeuille.
Met dezelfde app kan Smappee ook de energieproductie van bijvoorbeeld zonnepanelen meten en ook voor de b2b-markt is er ondertussen een oplossing voorhanden. Het blijf blijft dus verder doorontwikkelen en steeds meer functionaliteiten toevoegen.
Ervaring in de achterzak
De start-up mocht dan wel van een blanco blad vertrekken: het kernteam dat tegenwoordig uit vijf personen bestaat had wel ervaring. ‘Uiteraard bracht ik als energiespecialist mijn knowhow mee die ik bij EnergyICT had opgedaan. Deze vulden we aan met de commerciële expertise van Hans Delabie en deze van de andere leden van het kernteam en de trein was vertrokken. Sinds 2012 sleutelen we nog elke dag aan Smappee. Het toestel onderging al verschillende revisies, functionaliteiten en features werden toegevoegd en ook het design onderging grote veranderingen’, geeft Grosjean aan.
Dat dit niet onopgemerkt bleef, blijkt uit het feit dat het bedrijf al verschillende design awards en ook de prestigieuze Deloitte Fast50 Rising Star Award in de wacht wist te slepen.
In volle groei
Het bedrijf is momenteel in volle groei. Van helpdesk, over ontwikkeling, op verschillende afdelingen werden er mensen aangetrokken. ‘Mensen willen ook graag voor ons werken. Clean technology is niet alleen een booming sector, we bieden ook een job met een doel. Je werkt bij ons effectief mee aan een schonere wereld. En daar komen dan ook nog eens alle voordelen van een start-up bij’, meent Grosjean.
‘Twee investeringsrondes, goed voor vijf miljoen euro in totaal, verschaften de nodige middelen om te blijven groeien en investeren. Waar Smappee al sterk stond in b2c, hebben we nu met de Smappee Pro ook de perfecte tool voor de b2b in handen. Met een groei van maar liefst 70 procent in 2015 en steeds meer distributeurs en partners die geloven in Smappee, ligt er nog een mooi parcours klaar’, gaat de ceo verder.
Wereldwijde expansie
Smappee mag dan Belgisch zijn, ondertussen wordt het in meer dan zestig landen verkocht en tonen steeds meer bedrijven uit de energie- en technologiesector interesse. Hoewel de focus van het bedrijf momenteel nog op Europa ligt, volgen binnenkort de VS en de Apac-landen.
De redenen van dit succes? ‘Dat zijn er wel een aantal’, lacht de medeoprichter. ‘Schommelende of stijgende energieprijzen, veranderingen in de wetgeving en een groeiend besef rond de klimaatverandering, geven ons de wind in de zeilen. Met de connected-home omgeving, worden huizen slimmer, maar mensen hebben nog steeds verrassend weinig inzicht in hun energieverbruik. Wij geloven er sterk in dat huizen door het ‘internet of things’ kleine, op zichzelf staande energiecentrales gaan worden. Wij willen hier een leidinggevende rol in spelen. We richten ons tegenwoordig dan ook op andere vormen van energie, zoals water en aardgas. Voor ons is het glashelder: de energiestransitie naar slimme energienetten en huizen met eigen opslag en productie is ingezet’, beweert Grosjean stellig.
De toekomst oogt rooskleurig
Momenteel kan men met Smappee al de energieproductie en het verbruik monitoren, maar nog dit jaar wordt de scope uitgebreid naar energiebronnen als water en aardgas. Uiteindelijk zal Smappee gaan fungeren als verkeersleider tussen zonnepanelen (of andere bronnen van hernieuwbare energie), apparaten en thuisbatterijen. Dit gaat voor significante besparingen zorgen en dat kan ook in de toekomst alleen maar ten goede komen van de consument en het milieu.