'We hebben eigenlijk drie activiteiten – operator, integrator en beveiligingsbedrijf, maar het is vooral de combinatie die ons zo sterk maakt. Zeker voor een kmo is het interessant dat hij een partner krijgt die heel de communicatie-infrastructuur kan afdekken – datanetwerk, lan, wireless lan (wlan), telefonie, Internetaansluiting, en ook de beveiliging. Met bovendien één enkel aanspreekpunt voor het geheel.' Aan het woord is Joris Van Rymenant, chief operating officer van Nextel.
Nextel bestaat al sedert 1998 – ‘dus zeker geen nieuwe speler meer’, stelt Joris Van Rymenant. ‘Wij realiseren een omzet van 55 miljoen euro met een jaarlijkse groei van om en bij 20 procent, deels organisch, deels door overnames. Met 320 medewerkers verspreid over twee vestigingen, Wommelgem en Zaventem, dekken wij echt een heel brede markt af, van kmo tot grotere organisaties zoals de overheid en de gezondheidszorg. Maar omdat onze integratoractiviteit zich in hoofdzaak op België richt, focussen wij vooral op bedrijven die een lokale beslissingsbevoegdheid hebben. Wat natuurlijk niet wegneemt dat wij ook een aantal multinationals als klant hebben. Alles bij elkaar tellen we meer dan tienduizend zakelijke klanten.’
Maatwerk
Van Rymenant vindt het wel belangrijk dat Nextel nog altijd in privéhanden is, de hoofdaandeelhouder is de ceo. ‘Het betekent dat we een bedrijf zijn met een lange termijn-visie dat zich niet moet blindstaren op kwartaalresultaten. En tegelijkertijd hebben we ook zeer korte beslissingscycli, een beetje zoals een kmo, met gezond boerenverstand.’ Nextel heeft een ruim portfolio gaande van datanetwerken en mobiele en vaste telefonie over contactcenters en unified communications tot veiligheids- en beveiligingsoplossingen. ‘Wij zijn geen one-trick pony’, beklemtoont hij, ‘wij schuiven niet telkens een en dezelfde oplossing naar voren. Precies omdat wij een enorm brede waaier van producten ondersteunen, kunnen we kijken welke producten het best beantwoorden aan de behoeften van een klant, echt op maat, en dat vertaalt zich ook in een goede tco voor die klant. Daarbij houden wij uiteraard rekening met wat de klant al heeft, waar hij al in geïnvesteerd heeft en wat hij dus niet zomaar overboord wil gooien. Onze kracht is dan om als een goede adviseur na te gaan hoe we daarop verder kunnen bouwen, en wat eventueel moet herzien worden. Daarin ligt dan ook onze grote toegevoegde waarde als integrator.’
Kennis van connectiviteit
Vooral voor grotere klanten speelt volgens hem dat tco-aspect een belangrijke rol, het feit dat hun legacy-apparatuur kan geïntegreerd worden in nieuwe oplossingen. ‘Voor hen is het ook interessant dat wij een operator zijn die weet wat soort connectiviteit een bedrijf nodig heeft, hoe het zijn vestigingen en zijn datacenter kan verbinden, en hoe de achterliggende applicaties van het hele netwerk gebruik kunnen maken. De grootste gemene deler daar is ip, of het nu gaat om toegangscontrole, inbraakdetectie, of camerabewaking, alles loopt vandaag over een datanetwerk en maakt gebruik van applicaties die op servers draaien die ergens in een datacenter staan. Daarbij speelt uiteraard ook de cloud een erg belangrijke rol voor de flexibiliteit – ik wil gemakkelijk kunnen schalen, of downsizen, ik heb misschien geen eigen datacenter, en ik wil ook niet geconfronteerd worden met upgrades, patches, nieuwe versies.’
Managed services
‘Let wel’, zegt Van Rymenant, ‘de cloud is voor ons enkel een middel, geen doel, voor Nextel maakt het niet uit of een oplossing in de cloud staat of on-premise, bij de klant. En om ’t even wat uiteindelijk uit de bus komt, wij kunnen het ook altijd financieren want wij hebben een eigen financieringsbedrijf dat oplossingen in alle vormen kan aanbieden – huur, leasing, aankoop. Bovendien beschikken wij ook over een afdeling Lifecycle Services, managed services om het geheel te beheren, ongeacht of dat systeem bij de klant staat of in ons datacenter. Het maakt ook niet uit of het zijn eigen materiaal is of het onze. Wij begeleiden de klant vanaf de voorverkoop met audit en consultancy – wie bent u, hoe werkt u, welke diensten levert u aan uw klanten. Eenmaal het contract getekend, gaan wij alles implementeren en uiteindelijk ook beheren en optimaliseren – de volledige levenscyclus dus.’
Uiteraard krijgt een leverancier als Nextel ook te maken met nieuwe fenomenen als big gata en het internet of things. ‘Big data wordt steeds belangrijker in contact centers’, licht Van Rymenant toe. ‘Bedrijven willen in staat zijn analyses te doen om te weten wie hen contacteert, waarom, welke predictieve modellen ze daar op kunnen loslaten en welke conclusies ze daaruit kunnen trekken. En we merken dat big data ook steeds vaker aan bod komt bij wireless lan, bijvoorbeeld op een beurs, om te weten wie welke data heeft geraadpleegd. En uiteraard speelt big data ook mee bij het internet of things, als operator zien we dat niet alleen het aantal connecties enorm stijgt, maar dat ook de trafiek per device sterk toeneemt – en België is dan nog een slow adopter op het vlak van netwerkinfrastructuur.’
Soms met partners
Nextel gaat altijd rechtstreeks naar de eindgebruiker, maar voor bepaalde cloudoplossingen doet het wel een beroep op partners om het allerkleinste segment van de markt ook te kunnen aanspreken – ‘want daarvoor zijn wij niet echt georganiseerd’, geeft Van Rymenant toe. ‘Dat in tegenstelling tot onze sterkste sectoren: de kmo-markt, grote bedrijven, overheden en de zorgsector. Voor Nextel zijn deze sectoren een zeer interessante markt, want het zijn organisaties met lokale beslissingsbevoegdheid waar wij het verschil kunnen maken met innovatie. Zo zijn wij bijvoorbeeld in de ziekenhuizen de eerste leverancier geweest die met bedside terminals kon werken en op die manier de eerder gedane investeringen in draadloze infrastructuur maximaal kon laten renderen.’
Voor dit jaar staat alvast de lancering van Nextel Global op het programma, het vast-mobiel convergentieplatform dat in eerste instantie op de kmo-markt gericht is, maar waarmee Nextel ook de ambitie heeft om richting enterprisemarkt te gaan. ‘Een traditionele integrator verdiende zijn geld met materiaal in te kopen en weer te verkopen, merchandising dus. Vroeger was dat met zeer grote marges, vandaag is dat al heel wat minder. De tweede stap was alles installeren met projectmanagers, consultants, topingenieurs, en dan tenslotte de onderhoudscontracten. Dat businessmodel komt nu onder druk te staan, maar het feit dat wij een combinatie zijn van operator, integrator en beveiligingsbedrijf maakt ons immuun voor dat probleem. En uiteindelijk hebben we maar één doel voor ogen: ervoor zorgen dat de klanten van onze klanten duidelijk merken dat ze professioneler, sneller en beter bediend worden – dankzij onze inbreng’, aldus Van Rymenant.
Launching partner
Nextel is een van de launching partners van Computable in België. Andere launching partners zijn BigTec, Check Point, Sophos en Veritas.