Ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op, zeker in ict. De vinger aan de pols houden, anticiperen en voorlopen zijn dan ook de ordewoorden. Esas, in 2000 gestart als leverancier van ict-diensten, is een bedrijf dat tendensen naadloos aanvoelt. Het bedrijf zet volop in op het internet of things (IoT). De mensen begeleiden door vanop afstand de toestellen te monitoren, te zorgen dat ze deze IoT-toepassingen kunnen gebruiken en indien nodig de toepassingen herstellen ter plaatse, daarin lopen ze voor. Een reden om ons verder te verdiepen in dit Belgische pareltje.
Toen in 2000 het internet echt begon door te breken zag Robert Decant – ook nu nog de ceo – zijn kans schoon om Esas op te richten. De toenemende vraag naar it-specialisten triggerde hem om de stap te zetten. ‘Ik ben opgegroeid in een gezin dat bestaat uit ondernemers, dus verbazingwekkend was de start van een eigen onderneming niet’, kijkt Decant terug op de beginjaren. ‘Als industrieel ingenieur was ik altijd al geboeid door informatica en technologie. Ik belandde na mijn studies bij enkele multinationals waar mijn ambitie nog werd aangewakkerd om een eigen onderneming uit de grond te stampen.’
‘In 2000 begonnen we oorspronkelijk als leverancier van it-diensten, maar vandaag zijn eerder een brede aanbieder rond alles wat met slimme toestellen te maken heeft. Onze dienstverlening omvat dan ook: field services, remote services, staffing en (industriële) automatisering. Met onze field services gaan we ter plaatse bij onze klanten om slimme toestellen te installeren, onderhouden en problemen op te lossen. Eerst proberen we dat met onze remote services vanop afstand klaar te spelen. Met onze ‘staffing’ zetten we medewerkers voor een bepaalde periode aan het werk bij onze klanten en verder zijn we ook nog actief in industriële automatisatie’, geeft Decant een overzicht van de activiteiten.
Op het juiste moment op de trein springen
‘Aanvankelijk waren we een vrij traditionele it-leverancier. In die tijd waren we vanuit ons hoofdkantoor in Wilrijk voornamelijk aan de slag met breedbandconnectiviteit en specialiseerden we ons in het ‘up and running’ brengen van de it-systemen bij multinationals en grote bedrijven. De vraag naar de installatie, configuratie, het onderhoud en het beheer van it-systemen was in die tijd enorm’, herinnert de oprichter zich.
In de beginjaren lag de focus op staffing en outsourcing. Heel wat klanten werden verder geholpen door hen te voorzien van één of meerdere it-specialisten om hun it-processen te optimaliseren. ‘Meedenken met de klant, dat heeft ons op het juiste moment, de juiste beslissingen doen nemen’, geeft de ceo aan. ‘Als klanten ons iets vragen, luisteren we ook effectief en bekijken we of we er iets mee kunnen doen. Daardoor kwamen we al snel in andere sectoren terecht: de telecom, energie, industrie en retail zijn daar maar enkele voorbeelden van. Uiteraard werd ook ons dienstaanbod daarop aangepast, zo bieden we ondertussen ook smart device management aan.
Volcontinu groeien
Blijven groeien is ontzettend belangrijk voor Esas. Daarom wordt er ook continu geïnvesteerd in het bedrijf. ‘Organische groei heeft ons op de kaart gezet. De investeringen in onze eigen mensen hebben altijd geloond. Door hen intensief op te leiden, werden ze steeds beter en dat vond uiteraard weerklank in de markt, wat al snel resulteerde in een organische groei van het bedrijf’, geeft Decant het belang van investeren in eigen medewerkers mee.
‘Verder bekijken we ook steeds de opportuniteiten op de markt. Als een bedrijf onze dienstverlening versterkt of aanvult, bekijken we zeker de mogelijkheden tot overname. Door deze overnames hebben we en kunnen we nog steeds ons portfolio uitbreiden. De overname van Simac 3Services en het groeikapitaal dat we bekwamen van Buysse & Partners vorig jaar hebben onze groei zeker in een stroomversnelling gebracht. We mogen dan ook gerust spreken van een kanteljaar. We werden in 2016 Benelux-marktleider in onze business’, glundert Decant.
Anticiperen om voor te blijven?
‘Weten wat leeft in de markt en daar op inspelen, dat is misschien nog wel onze belangrijkste troef. Zodra we veranderingen detecteren in it of IoT bekijken we hoe we daar op kunnen inspelen. Vanaf het prille begin van het internet of things hebben we deze ontwikkeling opgepikt en nu de technologie helemaal doorbreekt, zijn we perfect geplaatst om hier een vooraanstaande rol in te spelen.’
Naast het innovatieve, staat Esas ook bekend om zijn kwalitatieve, flexibel en prijscompetitieve diensten. ‘Er zijn uiteraard concurrenten op de markt, maar we proberen altijd net iets meer te bieden dan onze collega’s. Bovendien, als we kijken naar het totaalplaatje: mensen, geoptimaliseerde processen en softwaresystemen, dan hebben we in de Benelux niet echt een concurrent. Door onze complete dienstverlening, hebben we significant lagere bedrijfskosten, waardoor we dan weer een veel betere klantenervaring kunnen bieden’, laat Decant zijn blik schijnen over de markt.
Opleiden, trainen en mogelijkheden
Esas opgericht door Robert Decant kende een fenomenale groei. Ondertussen is er dan ook een management team geïnstalleerd dat bestaat uit Bavo De Cock (cbo), Kim Loffens (coo), Daniel Van Hove (cco), Hilde Boschmans (cho), Gert De Win (cfo) , Eric Decant (cso) en Chris Lefrère (director innovation & business development). ‘Maar onze medewerkers op het terrein zijn natuurlijk minstens zo belangrijk. Veel praten met de medewerkers is de sleutel van ons personeelsbeleid’, gaat Decant dieper in op het belang van de medewerkers.
‘Diploma’s zijn bij Esas niet zaligmakend. De juiste attitude is voor ons nog veel belangrijker. We voorzien heel wat opleidingen en bijscholingen en heb je bij ons ambitie dan krijg je heel wat kansen. In tien jaar tijd zijn we van twee naar tweehonderd medewerkers gegroeid, om tussen 2010 en 2015 naar 550 medewerkers te gaan. De overname van Simac 3Services deed ons de kaap van de duizend medewerkers ronden, maar we zijn nog steeds op zoek naar bijkomende krachten. Ondertussen telt Esas vijf kantoren in de Benelux. Wilrijk, Heverlee en Haasrode in België, Hedel in Nederland en ook in Luxemburg zijn ze in de hoofdstad aanwezig.
Durven uitbreiden
Durven uitbreiden, dat is het credo dat bij Esas gehanteerd wordt. Als klanten groeien, moet je als leverancier meegroeien om hen op niveau te kunnen blijven servicen. Ondertussen zijn de processen van Esas daar volledig op afgestemd. ‘We zijn nog met geen enkele dienstverlening gestopt in de loop der jaren, integendeel. We blijven ons producten- en dienstenaanbod uitbreiden, blijven groeien en speuren naar overnames. Zo wisten we omzet vorig jaar op te trekken tot zestig miljoen euro en dit jaar rekenen we nog op een heel stuk meer.’
‘Meer dan tweeduizend medewerkers, een continue groei en een verdubbeling van de omzet binnen drie jaar, dat is ons streefdoel’, werpt Decant een ambitieuze blik op de toekomst. ‘Daarbij volgen we onze eigen weg en luisteren we heel goed naar de marktnoden. Met onze complete dienstverlening op het vlak van it/IoT moeten bedrijven met al hun problemen bij ons terecht kunnen.’, besluit Robert Decant.
Dat Esas in enkele jaren tijd is uitgegroeid tot een pareltje staat buiten kijf. Organische groei, strategische overnames en gemotiveerde medewerkers brachten het bedrijf naar de top in de Benelux. In markten als telecom, energie, printing, banking, industrie, smart home en IoT valt Esas nog moeilijk weg te denken. Het bedrijf oogt dan ook klaar voor de toekomst, waarbij de voornaamste moeilijkheid er nog in zal bestaan voldoende mensen te vinden om deze groei te kunnen opvangen. Er zijn minder aantrekkelijke marktposities!