Toen Real Software en Dolmen in 2008 samenvloeiden, raakte de gecombineerde naam RealDolmen al vrij snel ingeburgerd. Het groeide uit tot één van de grootste dienstenleveranciers van het land. Toch acht het bedrijf nu de tijd gekomen om een 'rebranding' door te voeren om hun nieuwe toegevoegde waarde in het nieuwe zakelijke landschap kracht bij te zetten. En om niet meer als fusie van twee bedrijven gezien te worden maar als één naadloos samenwerkende organisatie.
Het leek aanvankelijk geen recept voor succes: Real Software, de bouwer van zakelijke software, dat mede dankzij buitenlandse investeerders het it-dienstenbedrijf Dolmen van Colruyt via investeringsmaatschappij Gores overnam. Maar door de jaren heen bleef het bedrijf stevig overeind en werd de complementariteit van beide bedrijven veel belangrijker dan de verschillen. Toch bleef binnen en buiten het bedrijf de perceptie van twee afzonderlijke eenheden sterk overeind. Daarom werd enkele jaren geleden besloten om het bedrijf te herpositioneren om samen als één geïntegreerd geheel naar buiten te kunnen treden.
Het sleutelmoment voor de huidige herpositionering en bijhorende ‘rebranding’ (inclusief nieuw logo en huisstijl) was ergens in 2014. Toen werd besloten om samen met McKinsey een studie te verrichten om alle heersende markttrends in de zakelijke wereld en in de wereld van de ondersteunende technologieën in kaart te brengen.
‘De eerste belangrijke conclusie was dat de technologie zodanig snel evolueert dat het haast niet in kaart te brengen is’, glimlacht Tim Claes, sales- en marketingdirecteur bij Realdolmen, ‘Maar de constante in alles wat we onderzochten, was dat technologie draait rond mensen die samenwerken. Onze transformatie moest dus draaien rond het beter mogelijk maken van zulke samenwerkingen, en algemeen om het menselijker maken van de technologie. We moesten transformeren in functie van de klant, of zoals we het intern wel eens noemden: klantelen.’
‘Als systeemintegrator betekent dit concreet: elke vraag invullen die de klant heeft bij het omzetten van zijn business-strategie in technologische oplossingen en met de klant meedenken om de juiste technologische keuzes te maken voor de toekomst. Want zulke transformatietrajecten moeten meestal verscheidene jaren meegaan, dus zijn ze ook best een extra denkoefening waard.’
Vier blokken, zes clusters
De ‘geklantelde’ organisatie van Realdolmen bestaat nu uit vier blokken van dienstverlening, opgebouwd rond zes technologische clusters. Het eerste blok zorgt voor ’the right technology on the right place’: het leveren van hardware en software op maat van de klant. ‘Het tweede blok zorgt dan weer voor de juiste persoon op de juiste plaats’, vervolgt Claes, ‘dit houdt ook in dat we onze eigen mensen voortdurend verder opleiden, zodat ze hun kennis kunnen verbreden. Zo verhogen we niet alleen hun persoonlijke waarde als werknemer, maar worden we er ook als organisatie beter van. Want per slot van rekening zijn onze werknemers ons belangrijkste kapitaal.’
Het derde blok zouden we it outsourcing kunnen noemen, bevestigt hij: ‘Dit is wanneer de klant ons vraagt: ‘zorg gewoon dat alles blijft draaien, zowel de ict-architectuur als elke applicatie die onze werknemers gebruiken’. Wij nemen dan alle zorgen uit de handen van de klant, zodat die zich op de business kan concentreren.’ Het vierde blok is de consulting-tak van het bedrijf, waarbij Realdolmen de klant adviseert, zowel over hoe technologie de business kan voortstuwen als over welke bouwstenen de klant nodig heeft om zijn business behoeften in te vullen.’
De zes technologische clusters weerspiegelen de technologische trends van vandaag. Cluster één is ‘customer centricity’: alles wat te maken heeft met crm, social, mobile, … kortom: alles waar een organisatie in contact treedt met de klant. Cluster twee heet ‘engaged workplace’ en heeft als uiteindelijk doel: een betrokken medewerker creëren. Hierbij wordt ingezet op collaboration tools, unified communication, device management e.d.
Cluster drie is dan weer volledig gewijd aan data en inzicht: het gebruik van big data, met speciale aandacht voor IoT (internet of things) als nieuwe schat van informatie. In cluster vier gaat alle aandacht naar de hybrid cloud. Deze afdeling gaat samen met de klant op zoek naar het beste traject richting cloud: wanneer zet je iets in een private of public cloud, hoe bepaal je de verhouding tussen beide, en dergelijke vragen meer.
Cluster vijf is dan weer eerder software- en procesgericht. Hier wordt zakelijke software ontwikkeld ter ondersteuning van specifieke bedrijfsprocessen in specifieke sectoren. Onder meer de ziekenhuissector wordt hiermee uitdrukkelijk benaderd, maar ook specifieke oplossingen voor de groothandel & distributie, voor maintenance, voor insurance en alles wat te maken heeft met ongestructureerde data vallen hieronder.
In de laatste cluster komt alles dan weer bijeen in een voortdurend streven naar business it alignment: zorgen dat de technologie voortdurend de business ondersteunt en niet hindert, van de eindgebruiker tot de diepst verscholen server.
‘Ons uitgangspunt bij dit alles was: we moeten onze klanten helpen om het potentieel van hun medewerkers en hun organisatie optimaal te benutten’, legt Claes uit, ‘en dit zal pas echt werken als we het volledige vertrouwen genieten van de klant. Dit bereiken we door voortdurend pragmatisch, constructief en proactief te werk te gaan. Het verschil tussen een goede zakelijke relatie en een slechte zit vaak niet in de grote strategische beslissingen, maar in alle dagelijkse, kleine, praktische ingrepen.’
Zes tinten groen
Moest daarvoor een nieuwe branding plaatsvinden? ‘Wij vinden van wel’, antwoordt Claes, ‘Het nieuwe logo belichaamt onze nieuwe instelling. Het is een open logo, dat onze open dialoog met medewerkers en klanten weerspiegelt. We zijn vertrokken van onze hoofdletter ‘R’ van onze eigennaam Realdolmen. Zo hebben we een ‘R’ gecreëerd met zes ankerpunten, gestoeld op onze zes waarden. En het bestaat uit zes tinten groen, omdat het geen ‘one size fits all’ is, maar met respect voor ieders eigenheid, voor elke stakeholder. Elke medewerker krijgt een eigen totem waarbij hij of zij mag kiezen uit twee van de zes waarden waarin ze zich het beste kunnen vinden.’
‘Het is dus meer dan een nieuw uiterlijk: met deze rebranding willen we ook alle medewerkers scharen achter het nieuwe project. Dat de medewerkers centraal stonden in deze oefening, blijkt ook uit de timing. Intern hebben we al maanden over deze herpositionering gecommuniceerd, en pas nu komen partners en klanten aan de beurt.’
Met deze nieuwe identiteit – die ook in de bedrijfsnaam doorsijpelt: de hoofdletter D is verdwenen uit Realdolmen, waardoor het minder een samenvoeging van twee bedrijven lijkt – wil Realdolmen nu werken aan duurzame groei. ‘Duurzaamheid staat echt centraal in alles wat we doen’, benadrukt de verkoopdirecteur. ‘We willen medewerkers werven om de juiste redenen, zoals onze betrokkenheid met onze omgeving. Daarom werken we ook mee aan initiatieven zoals Close The Gap, waarbij hardware, software en onze expertise wordt ingezet om de digitale kloof te dichten. Maar ook in onze samenwerking met klanten streven we naar duurzaamheid, onder meer door te zoeken naar samenwerkingsmodellen met engagementen op langere termijn.’
Toekomst: vliegdekschip met speedboten
Wie duurzaam werkt, kan ook een duurzame groei verwachten. ‘Dat staat voor ons ook gelijk met een organische groei, dus eerder ergens tussen 5 en 10 procent dan tussen 10 en 20 procent’, specificeert Claes. Grote overnames zijn niet aan de orde na deze koerswijziging. ‘Ons vliegdekschip is nog maar net ‘geklanteld’ en onze opdracht is nu om het terug op kruissnelheid te krijgen’, zo verwoordt hij het. Maar dat betekent niet dat ze enkel de gestage koers van een groot bedrijf willen volgend: ‘Naast ons vliegdekschip mogen ook enkele speedboten gelanceerd worden om snel te schakelen als zich een opportuniteit voordoet. Zo hebben we onlangs nog in recordtijd CRM for Insurance gebouwd binnen een onafhankelijk werkende cel. Er is ruimte voor innovatie, en er is ondersteuning vanuit de grote organisatie. Het beste van beide werelden dus.’
Voorlopig zijn er ook geen internationale uitbreidingsplannen, bevestigt Claes: ‘We hebben enkel kantoren in België en Luxemburg, maar dan wel voldoende om dicht bij de klant te staan in alles wat ze willen ondernemen. In België alleen hebben we zeven kantoren, strategisch verspreid over het hele land. Onze uitdaging ligt niet zozeer in het zoeken naar nieuwe markten maar in het bijeenbrengen van al onze expertise inzake applicaties, tools en diensten rond de vraag: ‘waar ligt de klant wakker van?’ Het antwoord is trouwens redelijk eenvoudig: alles moet gewoon blijven draaien en van overal bereikbaar zijn. In dat verhaal is de technologie heel belangrijk maar minstens even belangrijk is de dialoog met de klant.’
En in de nabije toekomst zal ook het vinden van de gemeenschappelijke identiteit nog een uitdaging zijn, beseft Claes: ‘Als we binnenkort aan onze medewerkers de vraag stellen ‘wat is een echte Realdolmenaar?’ dan zouden we van elkeen hetzelfde antwoord moeten krijgen. En ik weet zeker dat dit vandaag nog niet het geval is, dat iedereen antwoordt vanuit zijn eigen expertise. Maar ik ben er ook van overtuigd dat we er samen in zullen slagen om onze gemeenschappelijke waarden om te zetten in eenzelfde gedrag: steeds streven naar de hoogste kwaliteit in functie van de behoeften van de klant.’