Wat zijn de meest waardevolle merken wereldwijd, en welke rol speelt technologie daarin? Een cruciale, zo blijkt. Want de lijst wordt aangevoerd door vijf technologiemerken.
In de klassieke lijst van Forbes met de honderd meest waardevolle merken (zie onder voor de top 25) staan er maar liefst 23 uit de sectoren van technologie en telecom. Apple en Google voeren dominant de lijst aan van meest waardevolle merken, gevolgd door Amazon, Microsoft en Facebook.
Klassieke it-bedrijven als Oracle en SAP moeten het inzake merkwaarde afleggen tegen de Apples en Googles van deze wereld. Deze trend is al jaren aan de gang, en de kloof wordt steeds groter.
Alleen Google kan Apple een beetje bijbenen. Microsoft en Amazon volgen op afstand. Opvallend is de kloof van de top vier met de rest. Enkele vaststellingen.
1. Stijgers: Amazon en Microsoft
Bij de technologiebedrijven uit deze lijst zijn er winnaars, die hun merkwaarde zien toenemen. Amazon gaat er maar liefst met veertig procent op vooruit, Microsoft met dertig procent. In een verwante lijst van BrandZ staat Amazon zelfs bovenaan, vóór Apple.
2. Corona-winnaars: Netflix en Paypal
De grote winnaar qua merk, mede dankzij corona, is Netflix dat zijn merkwaarde met 72 procent ziet stijgen. Ook Paypal is een flinke stijger: het gaat 24 procent hoger qua merkwaarde.
3. Grote verliezer: Facebook
Facebook is het enige merk uit de top vijf dat klappen krijgt: 21 procent omlaag. Ook Samsung en HP gaan met respectievelijk vijf en twaalf procent achteruit, al is dat niet zo fors.
4. Gemengd beeld bij b2b-merken
De klassieke b2b-merken uit de bovenste regionen houden goed stand. Cisco, Oracle en Dell gaan erop vooruit, SAP blijft status quo. IBM moet wel een terugval van tien procent incasseren. Ook Intel en Adobe stijgen.
5. Verdwenen: HPE
Sommige bedrijven worstelen met hun merk. HPE, dat uit de lijst verdween, is daar een voorbeeld van. Want ook HP moet qua merkwaarde met tien procent aan belang inboeten. Duikt ook niet meer op in de lijst van honderd meest waardevolle merken: Philips.
6. Services in opmars
Alle dienstenleveranciers – Accenture, Deloitte en PwC – gaan er qua merk op vooruit. Accenture en Deloitte staan overigens bij de eerste vijftig.
7. B2c-bekendheid helpt
Het is in it altijd moeilijk zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt te bedienen. Toch helpt bekendheid in de consumentenmarkt om ook een goede merkreputatie op te bouwen bij bedrijven. Het is een element waar bijvoorbeeld Microsoft, HP Inc. en Huawei van profiteren. En natuurlijk ook Apple, Google en Amazon voor hun cloud-aanbod.
Best brands – top 25
Rank |
Brand |
Brand Value (in miljard dollar) |
Verandering tov vorig jaar |
1 |
Apple |
$241,2 |
17 procent |
2 |
|
$207,5 |
24 procent |
3 |
Microsoft |
$162,9 |
30 procent |
4 |
Amazon |
$135,4 |
40 procent |
5 |
|
$70,3 |
-21 procent |
6 |
Coca-Cola |
$64,4 |
9 procent |
7 |
Disney |
$61,3 |
18 procent |
8 |
Samsung |
$50,4 |
-5 procent |
9 |
Louis Vuitton |
$47,2 B |
20 procent |
10 |
McDonald’s |
$46,1 B |
5 procent |
11 |
Toyota |
$41,5 B |
-7 procent |
12 |
Intel |
$39,5 B |
2 procent |
13 |
NIKE |
$39,1 B |
6 procent |
14 |
AT&T |
$37,3 B |
-10 procent |
15 |
Cisco |
$36,0 B |
4 procent |
16 |
Oracle |
$35,7 B |
11 procent |
17 |
Verizon |
$32,3 B |
2 procent |
18 |
Visa |
$31,8 B |
18 procent |
19 |
Walmart |
$29,5 B |
12 procent |
20 |
GE |
$29,5 B |
-14 procent |
21 |
Budweiser |
$28,9 B |
6 procent |
22 |
$28,6 B |
0 procent |
|
23 |
Mercedes-Benz |
$28,5 B |
-14 procent |
24 |
IBM |
$28,2 B |
-10 procent |
25 |
Marlboro |
$26,8 B |
-6 procent |
Bron: Forbes, 2020