Facebook verandert drastisch zijn advertentiebeleid voor vacatures en legt flinke beperkingen op. Is het sociale media-platform nu nog wel geschikt voor rekruteringscampagnes? ‘Er beweegt veel en het gaat snel’, klinkt het bij experts.
De war for talent woedt heviger dan ooit. En om nieuwe mensen aan te trekken, spenderen organisaties soms flinke budgetten aan online advertenties, zoals op jobplatformen en sociale media als Facebook.
Door die ontwikkelingen heeft Facebook het beleid rond e-recruitment recent aangescherpt, stelt ook Thijs Wostyn, bestuurder van het sociale-media- agentschap Social Taco, vast. ‘Waar we tot voor kort nog zeer doelgericht campagnes konden lanceren, moeten we sinds enkele weken rekening houden met enkele beperkingen. Hiermee wil Facebook discriminatie zoveel mogelijk inperken’, stelt Wostyn.
Bedrijfsaccount blokkeren
Tot voor kort werden alle campagnes op Facebook en Instagram op dezelfde manier bekeken. Adverteerders konden best wel diversifiëren, van leeftijd tot interesses en regio. ‘Dat maakt dat het een aantrekkelijke rekruteringstool was om gericht een doelgroep te benaderen. Want eerlijk, wie wil nu alle vacatures zien passeren uit de regio?’, legt Wostyn uit.
Alleen, bepaalde instellingen en parameters gingen te ver en werkten, volgens hem, discriminatie in de hand. Daar maakt Facebook nu een einde aan. ‘Enerzijds zijn er minder advertentiemogelijkheden. Zo werden vergelijkbare doelgroepen en retargeting onmiddellijk geblokkeerd’, vertelt hij. ‘Anderzijds moet je vanaf nu eerst aangeven dat de ingestelde advertentie hr-gericht is, waardoor je onmiddellijk andere opties ziet verdwijnen. Als je dat niet aangeeft, riskeert Facebook zelfs je bedrijfsaccount te blokkeren.’
Content primeert
Voortaan zullen campagnes ook geoptimaliseerd worden door Facebook zelf. Maar wat betekent dat concreet? ‘De ingestelde doelgroep zal breder zijn, waarna Facebook aan de slag gaat om te kijken wie er interesse heeft. Zoals steeds zullen ze dat doen op basis van de content en dan is de eerste stap stilstaan bij welke soort content, bijvoorbeeld een afbeelding of video, jouw doelgroep wil zien’, geeft Wostyn aan. ‘De tweede stap is de inhoud. Bedrijven zijn daarin dan best concreet zodat Facebook de kans heeft om de tekst te optimaliseren’, raadt hij aan.
Een ingrijpende wijziging dus, die de toepassing op het eerste zicht toch minder interessant (want minder verfijnd en flexibel) maakt. Het gebeurt trouwens wel vaker bij sociale media dat ze hun beleid aanscherpen en daarmee als minder interessant worden aanzien.
Maar volgens Wostyn van Social Taco is Facebook, ondanks deze koerswijziging, nog altijd wel geschikt in functie van e-recruitment. Er is wel een vereiste. Zo wordt de combinatie van kwalitatieve, authentieke content en de juiste doelgroep, volgens hem, belangrijker als een bedrijf een resultaat wil halen op sociale media. En Facebook houdt daarbij de touwtjes strak in handen. ‘Er beweegt dus veel, maar sociale media als e-recruitment tool blijft wel een efficiënt instrument’, klinkt het. ‘Het is vooral een kwestie om, naast een duidelijke strategie, steeds bij te sturen. Want het gaat snel in het land van de sociale media’, besluit Thijs Wostyn.