Dominique Leroy van Proximus is door de Belgische redactie van Computable benoemd tot IT Person of the Year. Zij reageert op haar verkiezing. ‘Ook als je niet tevreden bent, neem je als ceo best geen blad voor de mond.’
Haar realisaties en haar managementstijl. Dat zijn de voornaamste redenen voor haar verkiezing tot IT Person of the Year. Leroy is relatief nieuw aan de top bij Proximus. Pas sinds een jaar of drie was Dominique Leroy executive vice president van de consumer business unit en maakte ze deel uit van het managementcomité van Belgacom (nu dus Proximus). Sinds een kleine twee jaar is ze er ceo.
Leroy zorgde voor rust na een turbulente periode met voorganger Didier Bellens, die vaak in het nieuws kwam naar aanleiding van zijn vergoeding. Ook over de vergoeding van Leroy is niet altijd duidelijkheid geweest, al is de context nu helemaal anders. In tegenstelling tot Bellens slaagde Leroy erin om een band op te bouwen met haar medewerkers.
Zelf is Leroy kind van een Waalse vader, die in een ingenieursbureau aan de slag was, en een Vlaamse moeder. Thuis werd Frans en (af en toe) Nederlands gesproken. Leroy is energiek en ze heeft de nodige commerciële flair. Een goede combinatie, zo blijkt, om een complex en tweetalig bedrijf als Proximus te leiden, waar de overheid een groot belang in heeft.
Computable.be vroeg Leroy, naar aanleiding van haar verkiezing tot IT Person of the Year, alvast een reactie.
De klassieke vraag: bent u blij met deze verkiezing tot IT Person of the Year?
Dominique Leroy: ‘Ik ben natuurlijk heel blij dat ik verkozen ben tot ‘IT Person of the Year’. Het is de erkenning voor onze Fit for Growth-strategie en van de bedrijfstransformatie van Proximus. Het toont ook de waardering voor onze strategie die bedrijven helpt om verder te digitaliseren in de cloud en ervoor zorgt dat hun medewerkers efficiënter kunnen samenwerken, overal en altijd en dat in een veilige digitale omgeving. Ik draag deze prijs graag op aan alle medewerkers van Proximus die dit met inzet en enthousiasme elke dag helpen realiseren.’
De verkiezing krijgt u door uw realisaties bij Proximus, maar ook door uw managementstijl, die als gedreven, toegankelijk en via vlotte communicatie wordt gepercipieerd. Hanteert u bewust deze managementstijl?
Leroy: ‘Dat is mijn persoonlijkheid, ik gedraag me niet anders omdat ik nu ceo ben. Elke persoon heeft zijn manier van leidinggeven. Ik ben relatief direct en open in de omgang. Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg. Ik wil mijn medewerkers motiveren en inspireren, samenwerking stimuleren, iedereen uitdagen om beter te doen. Ik communiceer veel, en ik heb daar zelf ook nood aan. Ik voed mij door het contact met de medewerkers en de klanten. Ook als je niet tevreden bent, neem je als ceo best geen blad voor de mond. Feedback is een geschenk. Ik ben geworden wie ik ben omdat ik tijdens mijn loopbaan mensen ben tegengekomen die mij op een constructieve manier feedback gaven.’
U was oorspronkelijk executive vice president van de consumer business unit bij Belgacom. Was het moeilijk om ook het business-deel eigen te maken?
Leroy: ‘Ik spendeer veel tijd met business- en corporate-klanten om hun strategie en problematiek te begrijpen en zo ook hen de gepaste diensten te kunnen aanbieden. We hebben ons ook intern georganiseerd om meer klantgericht te werken en onze diensten beter aan te passen aan hun noden.’