E-commerce in België, het lijkt nog maar net te zijn begonnen. Eén Belgische webshop op drie is pas in de voorbije vijf jaar opgericht. Veel shops werden zelfs pas vorig jaar boven de doopvont gehouden. ‘Het framework voor e-commerce zit in België nog niet goed.’
BeCommerce, de sectororganisatie voor de e-commerce, bracht het Belgische e-commercelandschap in kaart, en deed daarvoor een beroep op het softwarebedrijf Inoopa. Hun onderzoek registreert alle Belgische webwinkels die voldoen aan de definiëring van de Europese data-instelling Eurostat. Het gaat dus om websites waar online-bestellingen zijn te plaatsen. Daar kwamen vier opmerkelijke vaststellingen uit.
1. Belgische webshops zijn (piep)jong
In totaal bestaan er volgens BeCommerce 45.116 Belgische webwinkels, waarvan een derde zijn oprichting in de afgelopen vijf jaar beleefde.
Ook Safejobs.be zag deze trend. Volgens deze vakorganisatie zijn er vanaf vorig jaar in een jaar tijd zowat 20.000 nieuwe webshops opgericht in België, bijna een verdubbeling.
Het coronavirus gaf e-commerce een boost. In 2020 kwamen er elke maand 1.579 webshops bij, bijna viermaal zoveel als het jaar voordien. Daardoor zitten we op een recordaantal Belgische webshops, stelt SafeShops.be vast.
2. Ze zijn (relatief) klein
Tegen de verwachtingen in zijn de meeste Belgische webshops geen grote bedrijven, maar eerder kleine startups of zelfs eenmansbedrijven.
Een Belgische webshop heeft gemiddeld één tot vijf werknemers, en minder dan een miljoen omzet. Een vijfde van de Belgische webshops wordt uitgebaat door zelfstandigen. Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce, ziet hier een obstakel: ‘Het framework voor e-commerce zit in België nog niet goed. Hierdoor blijven veel webwinkels eenmanszaken en groeien ze niet door. Op basis van de metingen, zal de overheid kunnen bijsturen en bijdragen aan de e-commercesector.’
3. Ze zijn overwegend Vlaams
Iets meer dan zeventig procent van de Belgische webwinkels komt uit Vlaanderen en een vijfde van het totale e-commercelandschap is afkomstig uit de provincie Antwerpen. ‘E-commerce is meer ingeburgerd in Vlaanderen dan in Wallonië of Brussel’, ziet Geeroms.
‘Uit onze Market Monitor die de aankoopcijfers bij Belgische consumenten meet, bleek al dat de Vlaming veel meer online kocht. Nu blijkt dat meer Vlaamse ondernemers de reflex hebben om (ook) online te verkopen dan in Wallonië of Brussel’, stelt ze. ‘In Franstalig België is er dus nog ruimte voor een inhaalbeweging ten opzichte van Nederlandstalig België.’
4. Eerder marktplaatsen dan retail
Toch zijn het vooral de grote jongens die met het grootste deel van de taart aan de haal gaan. Zo bleek uit eerder onderzoek van BeCommerce dat streamingdiensten en online-marktplaatsen in populariteit toenemen. Dit ten koste van de retail-winkels, die naast hun e-commerce ook een fysieke winkel hebben.
De webwinkels van Ikea, H&M en Zara bevinden zich, volgens BeCommerce, niet langer bij de top tien van best presterende webwinkels op Belgische bodem. Zij moeten plaats maken voor marktplaatsen Facebook, Instagram en Etsy en streamingdiensten Spotify, Disney+ en Prime Video van Amazon. ‘De evolutie naar een platformeconomie is onherroepelijk een feit’, aldus BeCommerce.
Interessant artikel