Haast geen enkele ict-oplossing bij u op kantoor is zo oud als telefonie. Een telefooncentrale van vijf jaar of acht jaar? Meer dan tien jaar is geen uitzondering. En wij die dachten dat telefonie massaal naar de cloud zou verhuizen. Maar de vervanging wordt uitgesteld.
Het is een trage markt. Maar toch is er in ons land, op het gebied van communicatieoplossingen voor vaste telefonie, de afgelopen jaren een en ander veranderd.
Drie trends zijn alvast duidelijk. Voice over ip (VoIP) kent in de bedrijfsmarkt vandaag meer gebruikers dan klassieke PSTN-verbindingen. Daarnaast vermindert het aantal partijen dat eigen telefooncentrales (PABX) levert aan eindgebruikers door overnames en uittreders. En ten derde wordt vaste telefonie inmiddels door een groot aantal dienstverleners als een dienst aangeboden.
Leeftijd: meer dan acht jaar
Los hiervan is de telefooncentrale een blijver, letterlijk ook. Communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen namelijk een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige aangetroffen installaties bedraagt ongeveer acht jaar en acht maanden.
Fabrikanten die de laatste jaren weinig nieuwe systemen hebben verkocht, zullen dus een hoge gemiddelde leeftijd kennen. Fabrikanten die juist in de meest recente jaren veel installaties hebben verkocht, kennen een lagere gemiddelde leeftijd.
Dit alles blijkt uit een analyse van Computer Profile op basis van 2700 interviews die werden gehouden met it- en/of telecomverantwoordelijke personen op vraag van Computable. Het betreft een rondvraag bij Belgische bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers uit zowel de publieke als de commerciële sector.
De systemen met de gemiddeld jongste leeftijd zijn de communicatie oplossingen van Escaux. Met een gemiddelde leeftijd net boven de zes jaar zijn ze gemiddeld meer dan twee jaar jonger dan het gemiddelde. Achter de naam van de leverancier staat tussen haakjes telkens het aantal systemen waar de gemiddelde leeftijd op is gebaseerd. Hoe groter het aantal, hoe betrouwbaarder het gevonden gemiddelde.
Hosted voice?
Philips centrales zijn met voorsprong de oudste systemen die nog worden gebruikt. De gemiddelde leeftijd ligt boven de veertien jaar. Het gaat hier voor het grootste deel installaties bij overheidsinstanties. Het zijn waarschijnlijk die oudere systemen die het eerst in aanmerking zullen komen voor vervanging. Of ze worden vervangen door (opnieuw) een communicatieserver op locatie is, in het licht van het (zogenaamd) toenemend gebruik van hosted telefonie, is op zijn minst twijfelachtig.
De cijfers van de afgelopen jaren lijken die twijfel te bevestigen. In de analyse van Computer Profile van 2016 was de gemiddelde leeftijd van een telefooncentrale on-premise nog 7,3 jaar in 2017 was dat 7,5 jaar en nu dus 8,7 jaar. De vervanging van de telefooncentrale wordt dus steeds langer uitgesteld. Die (uitgestelde) vervanging kan dan ofwel een nieuwe oplossing on premises gaan als het gebruik van hosted voice.
Markleiders in België
Kijkend naar de Belgische bedrijfsvestigingen die nog steeds beschikken over een communicatieoplossing voor vaste telefonie op de eigen locatie, dan duiken drie namen het meest op: Mitel, Alcatel-Lucent Enterprise (ALE) en Unify (Siemens).
Communicatiesystemen van deze leveranciers komen we tegen bij respectievelijk 19, 18 en 17 procent van de Belgische bedrijfslocaties die aangeven nog altijd een oplossing op de eigen locatie te gebruiken. Alle andere aanbieders volgen op enige afstand.
Verdere uitsplitsing van marktsegmenten laat een aantal duidelijke verschillen zien voor de leveranciers en segmenten. In het publieke domein, dus overheid, onderwijs en gezondheidszorg, is Alcatel-Lucent met enige voorsprong de meest voorkomende communicatieoplossing.
Bij locaties van multinationals bekleden Cisco en Avaya een prominentere rol in vergelijking met andere segmenten. Binnen de kmo-markt is het juist Mitel dat de koppositie inneemt.
Proximus en Telenet
Daarnaast zien we een aantal marktspelers terugkomen die zelf geen fabrikant van een communicatieoplossing zijn, zoals Proximus en Nextel, deze laatste sinds kort onderdeel van Telenet. Beide zijn vooraanstaande spelers op de Belgische markt voor telecomoplossingen en diensten, waarbij ze onder meer via partners hardware aanbieden voor communicatieplatformen. Op dit moment biedt Proximus bijvoorbeeld de on-premise communicatieoplossingen aan van Mitel.
Voor Nextel betreft dat momenteel systemen van Alcatel-Lucent en Nec. Omdat de eindgebruiker tijdens de rondvraag toch deze leverancier (en niet de fabrikant) noemt en het voor een deel ook installaties betreft die al enige tijd in gebruik kunnen zijn (en er in het verleden misschien ook andere merken werden gevoerd door deze dienstverleners) zijn deze leveranciers voor de volledigheid apart weergegeven.
Andere benadering: Alcatel marktleider
Als er niet alleen wordt gekeken naar het gebruik van een on-premise communicatieoplossing voor vaste telefonie van een bepaalde leverancier (penetratie), maar ook rekening wordt gehouden met de reikwijdte van het systeem in het aantal extensies of werkplekken, dan ontstaat het onderstaande beeld. Waar we zien dat Mitel de meest voorkomende oplossing is, zien we dat Alcatel-Lucent het grootste aandeel in de werkplekken of extensies kent. Dit komt voor een groot deel door de aanwezigheid van Alcatel-Lucent in de publieke sector.
Een vergelijkbare situatie is zichtbaar voor Cisco en Avaya die bij locaties van multinationals relatief vaker naar voren komen. Ook dit segment wordt gekenmerkt door grote locaties met veel medewerkers.
Of hoe de ene communiatie-oplossing grondig verschilt van de andere. En vooral: hoe de ene nog ouder is, dan de andere.