De iPad moet behoorlijk wat terrein prijsgeven in de bedrijfsmarkt. In vergelijking met twee jaar geleden gebruiken vandaag minder Belgische bedrijfsvestigingen de Apple-tablet.
Daarnaast verliest de iPad in de zakelijke markt flink wat marktaandeel ten aanzien van de concurrentie. “De iPad Pro blijkt geen game changer”, klinkt het bij analisten. Vooral Microsoft komt opzetten met zijn Surface-aanbod. De professionele pc-markt, van zowel laptop als desktop, is alvast een stuk stabieler.
Tabletmarkt door mekaar geschud
Het percentage van Belgische bedrijven dat gebruikmaakt van zakelijk verstrekte tablets is in de afgelopen twaalf maanden ongeveer gelijk gebleven tussen de 22 en 24 procent. De Apple iPad kent daarin het grootste aandeel: zowat 65 procent van de tablets is een iPad. Dat is alvast een stuk minder dan in 2014, toen het marktaandeel van de iPad op ruim 77 procent lag.
Dit alles blijkt uit de ruim 2500 interviews die Computer Profile op vraag van Computable.be het afgelopen jaar hield met it-verantwoordelijken van Belgische bedrijfsvestigingen, met vijftig of meer werknemers.
Vooral op langere termijn valt de terugval van de iPad op. Ooit had de iPad in Belgische organisaties een marktaandeel van 85 à 90 procent. Meteen blijkt ook dat de iPad Pro nog niet meteen het tij kan keren wat ons land betreft. Die werd in het najaar van 2015 gelanceerd, specifiek met oog op zakelijke gebruik.
Microsoft Surface komt opzetten
Het is met name Microsoft dat komt opzetten in de markt voor zakelijke tablets. Het bedrijf haalt in die markt vandaag een aandeel van ruim 7 procent en springt naar de derde plaats. Vorig jaar was dat nog maar 3 procent. De introductie van de Surface Pro 2 in najaar 2013, de Surface Pro 3 in voorjaar 2014 en de meeste recente Surface Pro 4 die eind vorig jaar werd gelanceerd, hebben daar een belangrijk aandeel in.
De weg voor Microsoft is nog lang, maar op iets meer dan een jaar kon het bedrijf zijn marktaandeel in de tabletmarkt dus toch wel al verdubbelen in de zakenwereld. De opmars van de Surface in ons land lijkt de internationale trend te bevestigen dat vooral de zogenaamde hybride tablets, die zowel als laptop en als tablet door het leven gaan, komen opzetten.
Wat marktaandeel betreft staat Samsung net als vorig jaar nog steeds op nummer twee met 16 procent. Naast Apple, Samsung en HP speelt alleen HP Inc. (het vroegere HP) een rol van betekenis in ons land. Andere fabrikanten, zoals Lenovo, Dell en Panasonic zitten onder de 3 procent marktaandeel.
Minder bedrijven gebruiken iPad
Meteen blijkt dat bedrijven in vergelijking met enkele jaren geleden toch een stuk minder enthousiast zijn over het gebruik van tablets. Het aantal locaties dat gebruikmaakt van zakelijke tablets stijgt niet meer, en dat is opmerkelijk.
Volgens sommige analisten hebben bedrijven de laatste jaren ook te maken gehad met de nadelen van tablets. Zo bleken de eerste tablets zeker geen pc-vervangers, vermits de meeste medewerkers naast hun tablet ook nog een pc gebruiken. Tablet pc’s bleken ook minder duurzaam. ‘Reken voor een tablet pc op een levensduur van 18 tot 24 maanden. Terwijl pc’s drie jaar mee gaan. Sommige zelfs vijf jaar’, zo benadrukt Jeff Orr, research director van ABI Research, die zelf niet denkt dat grote tablets als de iPad Pro veel impact zullen hebben. ‘Het is geen game changer in de tabletmarkt’, vindt Orr.
Grote iPad of niet, het zakelijk gebruik van de iPad daalt in ons land. Minder bedrijfsvestigingen gebruiken een iPad. De explosieve groei in het gebruik na de introductie van de eerste iPad, lijkt dus gekeerd te zijn in een krimping van het aantal locaties dat aangeeft iPads te gebruiken.
Wel één nuance: de cijfers van Computer Profile slaan op bedrijven, en it-managers, die zelf aangeven om tablets aan te bieden aan de medewerkers. Het onderzoek gaat dus voorbij aan de zogenaamde bring your own device (byod)-trend waarbij werknemers zelf hun toestel meebrengen. Al blijkt byod wel veel meer te spelen bij smartphones dan bij tablets.
Zakelijke pc-markt veel stabieler
Een totaal ander beeld bij de zakelijke pc-markt. Die is enerzijds veel stabieler in ons land. En anderzijds duiken ook totaal andere namen op in de top drie: HP, Dell en Lenovo.
Van alle geïnventariseerde pc’s, zowel laptops als desktops, bij Belgische organisaties is bijna 40 procent een HP-systeem. HP Inc. is in de zakelijke markt minder dominant dan in de consumentenmarkt. In de markt voor bedrijven voelt het recent gesplitste bedrijf de hete adem van Dell in zijn nek.
Het aandeel van HP Inc. is met 51 procent het hoogst bij de multinationals in België. Binnen de publieke sector heeft HP Inc. Dan weer het laagste aandeel. Daar is Dell ruim marktleider met ruim 43 procent en ook een aanbieder als Priminfo is hier het beste vertegenwoordigd.
Het relatief onbekende Priminfo dankt dit hoge marktaandeel doordat ze het contract in de wacht hebben gesleept voor pc’s voor de verschillende overheidsdiensten in ons het land. Priminfo komt in de privésector, en dit zowel bij multinationals, national enterprises en kmo’s) amper voor. Of hoe er in diverse markten andere namen opduiken.