Als we insiders mogen geloven, situeert ict-dienstverlener Getronics Belux zich tussen een faillissement en een ingrijpende reorganisatie. Een ontslagronde en loonverlies liggen ter tafel. Wat loopt er mis met het bedrijf en vestiging uit Diegem?
It-dienstverlener Getronics wil vanuit zijn vestiging in Diegem zowat één op de drie banen schrappen. Er zijn 336 medewerkers aan de slag. Zij die mogen blijven zouden vijftien procent aan salaris moeten inleveren. ‘Wansmakelijke chantage’, klinkt het bij een insider, die aangeeft dat als het plan niet wordt gevolgd Getronics op een faillissement afstevent.
Officieel kan, mag of wil Getronics niet reageren op de vorderingen van de interne gesprekken. Onze vragen naar Getronics bleven dan ook onbeantwoord. Het communicatiebureau waar Getronics jaren mee samenwerkte, is een tijd geleden bedankt voor bewezen diensten en werd niet vervangen. Op zich niet zo uitzonderlijk. En ook al wordt met die ontslagen de soep mogelijk niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend, toch ligt de oorzaak van de problemen bij Getronics dieper.
1. Geen stabiliteit
De gemoederen raakten deze zomer verhit naar aanleiding van de overname van Getronics door GSH Private Capital Limited vorige maand. GSH, een Britse privé-investeerder. Die zou het lokale management voor het blok zetten.
Rustig was het de laatste jaren bij Getronics niet echt. Eind vorig jaar had Getronics-ceo Nana Baffour het bedrijf al verlaten. Baffour werd midden 2017 ceo bij Getronics nadat zijn investeringsvehikel Bottega InvestCo de Getronics-aandelen van het Duitse Aurelius had overgenomen. Baffour was toen de voornaamste aandeelhouder van Bottega InvestCo. Waardoor Getronics vandaag toe is aan zijn tweede overname in drie jaar.
Om maar aan te tonen dat Getronics, als een van de oudste technologiebedrijven in Europa, een bochtig parcours reed. De Nederlandse divisie van Getronics werd in 2007 overgenomen door het Nederlandse telecombedrijf KPN. En ook toen was er sprake van een reorganisatie.
Vooral de recente jaren riepen vragen op over de strategie van Getronics. ‘De overname van Getronics door durfkapitalisten werd bij heel wat klanten niet positief ingeschat’, aldus Jef Loos, head sourcing Europe bij Whitelane Research.
2. Diverse strategie
Lange tijd focuste het bedrijf zich, ook in ons land, als specialist in de workplace, en die strategie werd geleidelijk verbreed. ‘Onze missie is om de eindgebruiker in alles te ondersteunen’, vertelde country manager Daniel Minschart een viertal jaar geleden in een interview met Computable.
Maar voor de buitenwereld werd de strategie vaak onduidelijker, vooral in internationaal perspectief. ‘Niet iedereen is er het over eens dat de strategie die Getronics volgt, met bijvoorbeeld een andere specialiteit in een ander Europees land, de juiste is’, aldus Jef Loos. In België richten ze zich bijvoorbeeld vooral op de eindgebruiker, in het Verenigd Koninkrijk zijn middelgrote datacenters eerder hun specialiteit en in Spanje focussen ze op applicaties. ‘Maar wat met de integratie van dat alles?’
3. Ontevreden klanten
Ruim drie jaar geleden stuurde Getronics een persbericht met als titel ‘Getronics bevestigt en scoort sterk in klanttevredenheid’. Het ging om hun resultaat in de Whitelane IT Outsourcing-studie. Maar de voorbije drie jaar gleed Getronics ver weg in dat onderzoek naar klantentevredenheid. Meer zelfs: in het onderzoek van dit jaar bengelt Getronics helemaal onderaan, op de laatste plaats. Van alle it-dienstenleveranciers scoort Getronics het slechtst in klantentevredenheid.
Het was een teken aan de wand. ‘Getronics heeft toch wel een probleem’, zo vertelde Loos bij de voorstelling van de resultaten. Een vaststelling die een halfjaar later alvast wordt bevestigd.