Het van oorsprong Belgische digitale bureau Intracto is aan een flinke groeispurt bezig. Het nam onlangs in Nederland de Eindhovense software-ontwikkelaar Isaac en het Utrechtse online adviesbureau One Shoe over. In 2019 werden ook al drie Nederlandse bedrijven ingelijfd. Computable spreekt met oprichter Pieter Janssens (36) over de toekomstplannen van het bedrijf.
Jullie profileren Intracto Group als een digital full-service agency. Wat houdt dat in?
Janssens: ‘We helpen klanten op het gebied van strategie, technologie, marketing, content en creatie en willen op het kruispunt van die gebieden een ‘full-service dienstverlener’ zijn. Het merendeel van onze diensten is technologie-gedreven. Tech ligt aan de basis van de organisatie. Denk aan programmeurs van webplatformen, e-commerce, automatisering van processen, ontwikkelaars van front end- en back end-technologie, enzovoort. We werken voornamelijk open source, Drupal. Daarin zijn we één van de grotere partijen in de Benelux. We richten ons ook op Java-omgevingen voor grote bedrijven en front end-technologie zoals Vue en React.‘
Wat zijn de andere pijlers?
‘Een daarvan is marketing: online adverteren, optimalisatie van conversie op platformen als Facebook en Google, marketing automation via Salesforce en Adobe en Viva, enzovoort. Ook hebben we een tak voor inbound marketing, bijvoorbeeld kennisverspreiding via whitepapers.’
‘Een andere pijler is content. We creëren zowel tekstueel als audiovisueel. Naast copywriting doen we dus ook aan opmaak, video en animatie. We zorgen voor de distributie via sociale kanalen, begeleiden community’s en gaan de interactie met de klanten van onze klanten aan.’
‘Dan is er de pijler strategie. Klanten helpen met veranderingen door digitalisering voor hun bedrijfsstrategie. Marketing en communicatie. Er is een datateam van ongeveer veertig mensen dat zich bezighoudt met zaken rondom scraping en data-analyse. De afdeling Creatie maakt vervolgens de interfaces en zorgt voor de user experience (ux) en alles wat te maken heeft met merkontwikkeling van merkidentiteit zoals logo’s tot digitale campagnes.’
Marketing automation in de autobranche
Als voorbeeld van een klant die verschillende diensten afneemt noemt Janssens een automerk. Dat werd eerst binnengehaald als klant voor commercials via social media, daaruit kwamen marketing automation-opdrachten voort. Later werd er ook een lokaal contentteam opgezet en vervolgens werden door het datateam dashboards opgeleverd voor het meten van die resultaten.
Janssens: ‘Het gaat dus stap voor stap. We hebben geen salespersonen die met een menukaart langsgaan en dan zeggen ‘u moet dit en vervolgens ook dat kopen’. Dat groeit vaak organisch van opdracht naar een uitbreiding voor een volgende opdracht in een aangrenzend gebied van ons digitale spectrum. We zitten inmiddels bij klanten ook in de boardroom om samen met hen te voorzien in de volledige digitale strategie.
Groei Intracto
Janssens startte Intracto vijftien jaar geleden. Hij begon naast zijn studie grafische en digitale vormgeving met vierhonderd euro ‘startkapitaal’ aan een bedrijf voor het bouwen van websites voor lokale mkb-organisaties. Inmiddels werken er zo’n negenhonderd mensen bij Intracto Group.
Globaal is de verdeling over de verschillende activiteiten:
- Tech, 350 medewerkers
- Marketing 250 medewerkers
- Content 130 medewerkers
- Creatie, 80 medewerkers
- Strategie, 50 medewerkers
Welke diensten bieden jullie en wat doen jullie anders dan andere dienstverleners?
‘Wij zijn vanaf de oprichting gegroeid rondom de groei van digitaal. Dat is al vijftien jaar de kern. Zeker de laatste zes tot acht jaar zijn veel bedrijven op onze markt gekomen vanuit de noodzaak om aan te haken op de digitale transformatie. De eerste partijen zijn de reclamebureaus die hun vlucht naar online hebben genomen, doordat traditionele reclame verschuift naar online.’
‘De tweede groep zijn traditionele consultancybureaus, bedrijfsadviseurs zoals ‘de grote vier’. Zij hebben altijd in het kloppende hart van hun klanten gezeten, van oorsprong de (financiële) administratie. Maar die basis zien ook zij verschuiven naar digitale businessmodellen. Ze moeten daar nu op inspringen, maar van nature ligt daar niet hun focus, kennis en kunde.’
‘Een derde groep vormen de partijen uit de ict-dienstverlening, zoals partners rondom grote erp-implementaties als SAP-systemen. Ook die erp-partijen zijn meer en meer de front-end aan het opzoeken om op de digitale transformatie en veranderingen in te springen.’
Wat doen jullie in jullie ogen anders, of beter dan deze partijen?
‘Digitale full-service-bedrijven zijn opgebouwd rond de digitale transformatie. De meer traditionele bedrijfsconsultancybureaus, zoals de grote vier, zijn een goede partij voor strategisch advies over digitalisering. Maar zodra het advies is geleverd, moeten ze vaak afhaken in de uitvoering daarvan. Wij zijn een digitaal bedrijf dat sterk gericht is op de uitvoering. En kunnen de strategie ook realiseren in de praktijk.’
‘Intracto is op strategisch vlak nog in ontwikkeling. Wij moeten onze positie en zwaktes kennen. In het adviseren zijn wij groeiende en hebben we vooralsnog niet de positie om een statement te maken dat we beter zijn.’
Naast de Benelux willen jullie graag de activiteiten in Duitsland en Scandinavië verder uitbouwen. Hoe? Overnames?
‘We zijn nu een Benelux-bedrijf. We bekijken onze groei per land. Op de korte termijn ligt de focus op Duitsland en Denemarken, naast verdere consolidatie in België en Nederland. We worden niet wakker met een plan om snel de wereld te veroveren, maar doen dat stap voor stap. We willen niet snel internationaal worden “om internationaal te zijn”, maar een degelijk traject uitstippelen per land.’
‘We zoeken bedrijven die autonoom gegroeid zijn en waarvan de ondernemers willen meegroeien in het verhaal van Intracto Group. We nemen die bedrijven voor honderd procent over en gaan daarna met de eigenaren in gesprek over de toekomst. Als ondernemers willen meebouwen aan de volgende stap, kan er geïnvesteerd worden in de holding van de groep.’
Overnames Intracto Group in 2019-2020
2019:
Guc Agency (creatie content)
Frontmen (front-end development)
EZ Company (Drupal-specialist)
2020:
Isaac (Development, fintech)
One Shoe (adviesbureau online diensten)
Veel bedrijven kijken voor programmeurs naar Spanje, Portugal en Oost-Europa, liggen daar geen plannen?
‘Nee, we kijken naar markten die voor ons benaderbaar zijn. Ik bedoel praktisch markten die dezelfde karakteristiek hebben als de onze. We kijken bijvoorbeeld naar Denemarken.’
‘Veel bedrijven investeren in offshore of nearshore vanuit kostenaspect. Wij geloven dat we in onze regio aan een bedrijf kunnen bouwen waar talenten graag willen werken. De route gaat stap voor stap en loopt via Duitsland en Scandinavië. In Denemarken zijn bijvoorbeeld veel hoofdvestigingen van internationale bedrijven gehuisvest die dus ook een beslissingsbevoegdheid hebben. Dat zijn interessante klanten, omdat daar voor de hele multinational de digitale strategie wordt bepaald.’
Hoe ziet de toekomst van het bedrijf er verder uit?
‘Wij zijn een ‘digitaal power house’ aan het bouwen, waar veel talent samenkomt dat niet alleen adviseert maar ook kan uitvoeren. We willen groeien aan de advieskant zonder daarbij in te boeten op executie. In de strategiefase wordt de digitale transformatie vaak rooskleurig voorgesteld. Wij bouwen aan een bedrijf dat ook daadwerkelijk die digitale transformatie kan uitvoeren.’
‘Vandaag de dag zitten bij bedrijven vaak veel verschillende partijen aan de tafel die ieder een deel van de taart (strategie, technologie, marketing, content en creatie) kunnen leveren. Soms zijn dat wel tot twintig partijen. Wij merken dat de eindklant het liefst zaken doet met één partij die dat kan leveren.’