Iets meer dan één bedrijf op vijf in ons land gebruikt een oplossing voor unified communications. Dat aantal gebruikers neemt niet meer toe. Ook Skype for Business blijft hangen. Microsoft verandert alvast het geweer van schouder en gaat Skype for Business binnenkort vervangen. Vaarwel Skype, welkom Teams.
Van de Belgische bedrijfsvestigingen geeft 22 procent aan gebruik te maken van een oplossing voor unified communications (uc). Dat is zowat hetzelfde niveau als vorig jaar. Het lijkt dat uc
nu ter plaatse trappelt inzake het gebruik ervan in zakelijke context. De jaren ervoor nam de penetratie namelijk nog flink toe. In 2013 lag het percentage locaties met uc bijvoorbeeld nog maar op 14 procent.
Dit alles blijkt uit analyse van Computer Profile op vraag van Computable. De cijfers zijn er op basis van 3700 interviews die zijn gehouden met it-verantwoordelijken van Belgische bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers.
Skype ruim marktleider
Veruit de meest voorkomende oplossing voor unified communications die we bij de Belgische bedrijfslocaties tegenkomen betreft de Skype for Business-toepassing. Op dit moment treffen we bij 16 procent van de geïnterviewde locaties een Skype for Business aan. Dat is een gelijkaardig percentage als vorig jaar. Microsoft is met Skype goed voor ruim 70 procent van alle uc-implementaties in Belgische bedrijven.
Dat de groei voor Skype for Business stilaan afneemt (na enkele jaren van behoorlijke groei), heeft een duidelijke reden. Waar Lync voorheen een aparte serveroplossing was, kan Skype for Business naast een (on premise) server-versie ook worden verkregen via de Office365-licentie. Een deel van de verspreiding en groei van Skype for Business van de laatste jaren hangt dan ook samen met het toegenomen gebruik van Office 365. Maar aan die groei lijkt dus een einde te komen.
Teams
Volgens sommigen (en met name de concurrenten van Microsoft) is Skype for Business overigens geen ‘echte’ uc, al hangt dit ook af van het gebruik ervan. Want óf en in welke mate bedrijven en hun medewerkers unified communications-mogelijkheden binnen de Office 365 ook effectief aanwenden, is niet altijd duidelijk. ‘Zo kan het ene bedrijf de mogelijkheden van Skype for Business benutten door gebruik te maken van videoconferencing, het delen van bestanden en zelfs het vervangen van de telefooncentrale met de Skype for Business Server’, illustreert Erik van Gurp van Computer Profile. ‘Terwijl een ander bedrijf enkel de messaging functie van Skype for Business inzet.’
Ook het gebruik ervan tussen de medewerkers zelf, wil wel eens verschillen. Niet elke medewerker is een fervente Skype for Business-gebruiker. Overigens schuift ook Microsoft zelf, zeker in de toekomst, steeds meer Microsoft Teams naar voren, in plaats van Skype als hun voornaamste communicatietoepassing. Microsoft liet daarbij verstaan dat Teams binnenkort Skype zal vervangen, en dit op een termijn van drie jaar. Teams is tegelijk ook het antwoord van Microsoft op de populaire toepassing Slack.
Waar zit uc vandaag?
Inzake aanbod zit uc dus nog in een stroomversnelling, maar ook bij de klanten is het nog deels onontgonnen terrein. Opvallend is dat unified communication en Skype vooral wordt gebruikt bij multinationals. Op zich is dat niet verwonderlijk, vermits Skype ook wordt geassocieerd met internationale communicatie. Minstens één op drie van alle internationale telefoongesprekken verloopt intussen via Skype.
Multinational zijn fervente uc-gebruikers. 37 procent van hen gebruikt uc, een percentage dat op vier jaar tijd bijna is verdubbeld. In de meeste gevallen (29 procent) gaat het bij hen ook om Skype.
Een sector waar het gebruik van unified communications bovengemiddeld hoog blijkt, is die van ict & utilities, waar het gebruik van uc op 44 procent ligt en van Skype for Business op 33 procent.
In de transportsector geeft 31 procent aan uc te gebruiken en 25 procent maakt gebruik van Skype for Business. In bedrijfslocaties in het segment finance & services kent uc een penetratie van 29 procent en Skype een penetratie van 22 procent. Het aangekondigde toenemend gebruik van uc door banken (al is het maar in de communicatie met hun klanten) is dus nog niet echt te zien in de cijfers.