Het printvolume staat onder druk in bedrijven, net als de printerkosten. En dus past de markt zich aan. Printerconcerns richten zich op dienstverlening en boren andere markten aan. Bij een doorsnee printerfabrikant bestaat de omzet nog zowat de helft uit printer hardware. Dat blijkt uit een rondvraag van Computable.
Dat printerfabrikanten eerder als ict-dienstverlener willen worden gezien is niet nieuw. Al eind jaren negentig riep het Amerikaanse concern Xerox uit dat het hun klanten wilde ondersteunen in hun bedrijfsprocessen. Maar de laatste jaren gaat het hard: de oprukkende digitalisering bedreigt de omzet van printerfabrikanten.
Zicht op kosten
Daarnaast is er natuurlijk de vaststelling dat cio’s en it-managers de printkosten binnen hun organisatie alsmaar willen verlagen, of er op zijn minst zicht op willen krijgen. ‘Er is vandaag veel aandacht voor cost management oplossingen. Die voorzien het benodigde budgetoverzicht, en het beheer en de controle daarvan’, bevestigt Xavier Biermez, managing director van Konica Minolta Business Solutions in België en Nederland. ‘Want hoe meer printers en gebruikers in een bedrijf, des te moeilijker het is om de kosten van het afdrukken te volgen en die transparant te budgetteren.’
In het licht van efficiënter printerbeheer valt ook managed printing niet meer weg te denken. ‘De manier waarop bedrijven en overheden hun printers afnemen, gebeurt steeds vaker via een contractuele samenwerking’, oppert Dirk Slachmuylder, managing director HP Belux. Via zo’n managed print-omgeving halen organisaties, zo benadrukt Slachmuylder, veel complexiteit en zorgen weg, rondom het functioneren en up to date blijven van hun printers. ‘Verder biedt zo’n managed print contract ook meer mogelijkheden voor de variëteit van het printing park. Een financiële afdeling heeft nu eenmaal andere behoeften dan een marketing team of sales.’
Digitalisering
Uiteraard gaat het niet enkel om kosten, maar ook om mogelijkheden. Ook is er veel meer vraag naar mobile printing en printen via de cloud. En ook security, zo benadrukt Slachmuylder, is een belangrijke trend. ‘Onze klanten hechten er steeds meer waarde aan’, stelt hij
Daarnaast willen fabrikanten investeren in oplossingen waarmee klanten, aan de hand van digitalisering, hun bedrijfsprocessen efficiënter kunnen inrichten. Veel fabrikanten, zoals Konica Minolta, Epson en Lexmark, maar ook vele andere, bieden dan ook extra functionaliteiten en toepassingen aan zoals rond document management en business process optimalisatie.
Scannen in opmars
Intelligentie en digitalisering zit ook in het printerpark zelf. ‘We merken de verdere verschuiving van zwart-wit toestellen naar kleurentoestellen. Al gaat dit vaak gepaard met meer mogelijkheden om de afdrukken te controleren, waarbij bijvoorbeeld bepaalde gebruikers een aantal kleurenprints kunnen maken in een bepaalde periode. Dit eveneens vanuit kostencontrole’, aldus vat Eric Gryson, ceo van Ricoh Belux, samen.
Verder worden toestellen, mpf of multifunctionals die ook kleiner worden in bedrijven, meer en meer ingezet om te scannen, en dus niet enkel om te printen of te kopiëren, zo zegtt Gryson. ‘Veel bedrijven wensen hun documenten te digitaliseren. Ze willen toestellen met een snelle en grote scancapaciteit. En ze willen slim en automatisch digitaliseren en de documenten eenvoudig terugvinden.’
Opvallend is ook de aangepaste dienstverlening. Denk aan de weg die Ricoh aflegt. Het Japanse printerbedrijf neemt sinds een tijd bij klanten, naast printerparken, ook werkplekomgevingen voor zijn rekening. Vaak met partners, al trachtte het ook ook via overnames zelf zijn it-dienstentak te versterken. Zo beweegt Ricoh, ook in hun communicatie, hemel en aarde om klanten te laten weten dat ze veel meer zijn dan louter een printerspecialist.
Nog maar de helft naar printing
Hoeveel deel van de omzet van printerspecialisten gaat vandaag (nog) naar printer hardware? We vroegen hierbij de Belgische vestigingen naar een indicatie. Niet iedereen kon (of wilde) die meegegeven, maar sommigen wel. En daaruit blijk dat bij een doorsnee printerfabrikant in ons land de printer hardware gemiddeld goed is voor ongeveer de helft van de omzet. Nog maar de helft, eigenlijk.
Bij Konica Minolta gaat, naar eigen zeggen, nog maar 40 procent van de omzet naar printer hardware. Bij Ricoh is dat tussen de 50 en 60 procent. ‘Het is nog steeds onze core business’, erkent ceo Gryson. ‘Maar we helpen onze klanten ook steeds meer met verscheidene oplossingen op andere domeinen: van it-diensten, tot documenten, bedrijfsprocessen en communicatiediensten.’ Zeg dus niet printerfabrikant, maar ict-dienstverlener.