Netwerkspecialist Cisco heeft zijn partnerprogramma stevig onder handen genomen, met de grootste veranderingen in meer dan tien jaar, zegt het bedrijf. Het nieuwe programma moet alles eenvoudiger en beter maken.
Cisco deed een en ander uit de doeken op zijn Partner Summit, de jaarlijkse partnerconferentie die dit jaar in digitale vorm doorging. Er komt een nieuw, meer uniform partnerprogramma en een nieuw digitaal partnerkanaal dat een one-stop-shop moet worden voor alles wat een partner nodig heeft bij het werken met Cisco.
De hele operatie zal twaalf tot achttien maanden in beslag nemen, zegt Cisco. Zo worden bijna een dozijn aparte programma’s in een enkel programma geconsolideerd. Het biedt partners meer mogelijkheden om zich te onderscheiden in de verschillende aspecten van hun business, van verkoop over managed services tot ontwikkelaars- en advieswerkzaamheden met Cisco. Het nieuwe programma is gebaseerd op vier rollen die partners kunnen aannemen: Integrator, Provider, Developer en Advisor. Partners kunnen ervoor kiezen om zich te richten op één rol, of alle vier, wat voor hun bedrijf het meest zinvol is.
Cisco’s Gold-certificatie blijft ook de hoeksteen van het nieuwe programma, terwijl ook de Premier- en Select-niveaus worden verbeterd om ervoor te zorgen dat partners de nodige vrijheid hebben om zich te onderscheiden. De huidige partners zullen niet worden gevraagd om opnieuw te beginnen met dit nieuwe programma. Het is immers ‘ontworpen om hun diepgaande Cisco-expertise en langdurige samenwerking te weerspiegelen en te erkennen’, zo zegt het netwerkbedrijf.
Naast de wijzigingen in het partnerprogramma, lanceert Cisco ook zijn eerste digitale partnerplatform: het Partner Experience Platform of PXP. Dit brengt meer dan honderd tools, applicaties en portalen samen onder een dak, wat het voor partners sneller en eenvoudiger te gebruiken moet maken. Het biedt zo als het ware een toegangspoort voor alles wat een partner nodig heeft als het gaat om het werken met Cisco. Partners zullen daarbij in staat zijn om samen te werken in een ecosysteem, samen te innoveren en samen met Cisco te verkopen op één digitaal platform. ‘Het PXP zorgt voor een betere ervaring en versterkt de partnercultuur van Cisco verder’, klinkt het.
PXP levert ook bruikbare inzichten voor partners om nieuwe groeimogelijkheden te stimuleren, incentives te optimaliseren en de prestaties van partners te monitoren. Het platform zal in de toekomst ook uitgebreid worden met benchmarkmogelijkheden, snellere onboarding en inschrijving en een digitale community voor partners om samen te werken.