De Gouden en de Witte Gids verschijnen vanaf deze maand niet langer op papier. Ook de Ikea-catalogus heeft het gehad met papyrus. Daarmee komt een einde aan een tijdperk waarbij jarenlang de adressengids op het bordes van elk huis terechtkwam en Ikea eerst in de bus en later in het kleinste kamertje te vinden was. Met de gidsen heeft Computable alvast een interessant gedeeld verleden.
In 1969, het jaar dat Eddy Merckx zijn eerste Tour won en Neil Armstrong als de eerste man op de maan stond, werden in België de eerste Gouden Gidsen uitgegeven, in Antwerpen en in Luik. Een jaar later bracht Promedia een nationale Gouden Gids uit. Eerder had het van de toenmalige RTT (Proximus) het recht gekregen adressen en telefoonnummers te gebruiken. In de jaren negentig was het letterlijk een gouden business. Het geld stroomde binnen. Verkopers hoefden zelfs niet de boer op, de bestellingen opnemen per telefoon volstond.
Proximus, dat de rechten doorverkocht had voor een kwart van de nettowinst, zag met lede ogen aan dat Promedia de poen voor het opscheppen had. In een daad van overmoed besloot Belgacom daarom zelf de Witte en de Gouden Gids uit te geven. Iedere Belg kreeg vervolgens jarenlang twee Witte en twee Gouden Gidsen op de stoep. De drukkers én de papierslag van de jeugdverenigingen beleefden eveneens gouden dagen. Belgacom maakte er echter zo’n troep van (de gidsen stonden boordevol fouten) dat het na enkele jaren de strijd opgaf. Het waren voorwaar hilarische tijden.
Tijdschriften
En nu komt het. Promedia was eigendom van de Verenigde Nederlandse Uitgeverij. VNU had het met gelijkaardige activiteiten in andere landen in 1998 gekocht van het Amerikaanse ITT voor liefst 1,9 miljard euro. De kip met de gouden eieren was in handen van de gewiekste Nederlanders. Die hadden met VNU een van de grootste Europese uitgeverijen gebouwd. Zo had het Story, Panorama, Libelle, De Nieuwe Revue, Cosmopolitan en Playboy in portefeuille maar ook een rits vaktijdschriften zoals welja, Computable in Nederland en Data News in België. Ook dat waren gouden jaren. Het ontstaan van het internet en gigantische investeringen zorgden ervoor dat tijdschriften het lettertype moesten vergroten om redactioneel de toevloed aan advertenties te kunnen compenseren.
De clash van de internetzeepbel sloeg hard toe. VNU verkocht zijn publiekstijdschriften in 2001 aan Sanoma voor 1,25 miljard euro en in 2004 verkocht het de Witte- en Gouden-gidsenafdeling voor 2,08 miljard euro aan Britse investeringsmaatschappijen. VNU vormde zich om tot AC Nielsen en focuste op marktdata en onderzoek. Sinds de zomer van 2014 is Computable eigendom van de Jaarbeurs. Sinds enkele jaren is er ook een stevige Belgische website, dat hebt u al gemerkt 😉
Niet de sterksten overwinnen, wel zij die zich het best aanpassen. De Gouden Gids verscheen pas in 2006 voor het eerst online, maar hield toch nog veertien jaar de Gouden Gids als papieren uitgave in leven. Papier is gewillig, maar tevergeefs. Computable begon al in de vorige eeuw met website, nieuwsbrieven, dataverwerking, gemeenschapsvorming en events. Die expertise is goud waard, ook al zeggen we het zelf 😉