Het 'nieuwe normaal' is stilaan vast onderdeel van ons dagelijks taalgebruik. Voor de een is dit opwindend, bij anderen wekt het angstgevoelens op. Toch zijn kleine bedrijven en slimme ondernemers niet zo gebonden aan deze Covid-19-periode zoals de grotere ondernemingen. Meer nog, bij kleinere bedrijven zit omgaan met marktverstoringen en zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden in hun dna.
Voor hen is het dus business as usual, waarbij de digital-native en flexibele bedrijfjes er wellicht gemakkelijker bovenop komen. Wat in grote bedrijven eerder een personeelstransformatie is geweest, was voor veel micro-ondernemingen, ondernemers en kleine bedrijven een keerpunt. Door hun flexibiliteit kwam innovatie tijdens de pandemie in een stroomversnelling, rekening houdend met de veranderde vraag van de thuisblijvers. Denk aan horecazaken die thuislevering of afhaalmaaltijden gingen verzorgen, en personal trainers en pilates-coaches die online lesgaven. In sommige sectoren was dit natuurlijk gemakkelijker dan in andere.
Geen enkele sector werd ontzien toen het erop aankwam om de schok van de eerste lockdown op te vangen – en het herstel van de economie wordt in heel Europa beïnvloed door de aanpak van de regionale overheden.
Het Instituut voor Nationale Rekeningen (INR) ziet als gevolg de Covid-19-crisis voor het tweede kwartaal van 2020 het bbp dalen met 12,2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020. In vergelijking met dezelfde periode in 2019 is het bbp zelfs met 14,5 procent afgenomen. Toch verwacht de FOD Economie (Business Cycle Monitor van september 2020) in het derde kwartaal een heropleving van het bbp met acht procent. Goed nieuws na een daling van respectievelijk 3,5 en 12,1 procent in de eerste twee kwartalen van dit jaar.
Warme oproep
Terwijl we vandaag allemaal proberen vooruitkijken, heropbouwen, herstellen en onze veerkracht vergroten, hebben we nood aan de sprankeling van starters. Grotere bedrijven zijn al lang geïnspireerd door de dynamiek en werkcultuur van startups. Bedrijven die hierop al inspeelden – telewerken stimuleren en digitale transformatie prioriteit geven – plukten hiervan de vruchten tijdens de eerste pandemieschok. Nog nooit was bedrijfsflexibiliteit zo cruciaal.
Toch mag de druk op kleinere bedrijven niet onderschat worden. De impact van Covid-19 vreet ook aan hun veerkracht, als gevolg van de krappere marges. In de meeste Europese landen vormen de kmo’s het fijnmazig net van de economie en in sommige van de zwaarst getroffen regio’s, zoals in ons land, zijn ze zelfs nog belangrijker voor de lokale economische structuren. Net daarom zijn er zowel door Europa als de lokale overheden stimuleringspakketten uitgewerkt met overal een warme oproep om zoveel mogelijk lokaal te kopen.
Schepje bovenop
Het financieel ondersteunen van deze kleinere bedrijven vormt een belangrijk onderdeel van de reddingstrategie. Op 6 april maakte de Europese Commissie acht miljard euro vrij voor kmo’s, bovenop een miljard euro uit het Europees Fonds voor strategische investeringen voor het Europees Investeringsfonds. Dit diende om lokale banken te stimuleren om ten minste honderdduizend kleine bedrijven in heel Europa te ondersteunen.
Ook in ons land hebben de overheden opnieuw steunmaatregelen voorzien voor de kleine en middelgrote ondernemingen. Het pakket van de federale overheid omvat financiële steun, uitstelling van RSZ-betaling of verlenging van de tijdelijke werkloosheid door overmacht. En de regionale overheden doen daar nog een schepje bovenop zodat (kleinere) bedrijven in staat zijn om te investeren in de nodige expertise, apparatuur en technologie om zich aan te passen, te herstellen en weer op te bouwen. Het is dankzij deze (financiële) steunmaatregelen dat kleine ondernemingen klaar zijn om te innoveren, zelfs in deze bijzondere periode.
Digitale transformatie is de sleutel voor het voortbestaan van bedrijven die op zoek zijn naar meer flexibiliteit bij de veranderende vraag van consumenten. Kmo’s zijn perfect in staat om die nieuwe kansen aan te grijpen. Zoals Winston Churchill ooit zei: ‘Verspil nooit een crisis.’ Maar met de huidige druk en kostenoptimalisaties op komst, is het nemen van de juiste aankoopbeslissingen belangrijker dan ooit. Het is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de technology stack van een kmo wel veilig, geconnecteerd en flexibel inzetbaar is. Terwijl in eerste instantie veel aandacht uitging naar het zoeken naar toestellen om werknemers vanop afstand te laten werken, is security nu een van de belangrijke pijnpunten en uitdagingen.
Het ‘nieuwe normaal’ is niet zo nieuw voor vooruitstrevende ondernemers en kleine bedrijven met een klantcentrale benadering. Voor hen is dit een extra kans om hun activiteiten toekomstbestendig te maken door slim te investeringen in technologie. Waardoor ze hetzelfde digitale transformatietraject als grote ondernemingen kunnen volgen.