De Europese Commissie heeft een plan klaar dat grote internetbedrijven als Facebook en YouTube dwingt om gebruikers meer controle te geven over wat ze te zien krijgen. De plannen worden normaliter pas vandaag voorgesteld, maar zijn in diverse media al uitgelekt.
De grote internetplatformen eisen een steeds grotere rol in onze democratie op, maar zijn nauwelijks onderworpen aan wetgeving. Zo hebben gebruikers geen idee waarom ze bepaalde berichten of filmpjes voorgeschoteld krijgen en hoe de algoritmes werken die dit bepalen.
De Europese Commissie wil daar iets aan doen en internetbedrijven dwingen om meer uitleg te geven over de keuzes om bepaalde content bovenaan te plaatsen. Niet alleen moet er meer uitleg komen, de gebruikers moeten ook de keuze krijgen om dit systeem aan te passen. Zo moet de mogelijkheid geboden worden om geen aanbevelingen meer te doen op basis van een profiel. Dat moet de privacy van gebruikers beter garanderen. Voor de EU moeten de regels ingevoerd worden voor platformen die minstens 45 miljoen gebruikers hebben, YouTube, Facebook, Instagram en TikTok voldoen allemaal moeiteloos aan die grens.
Naast meer controle geven aan gebruikers, moeten bedrijven ook strenger toezicht gaan houden op wat ze precies online vrijgeven, vindt de Commissie. Als gebruikers bijvoorbeeld op geweldfilmpjes botsen, moeten ze de mogelijkheid krijgen de internetbedrijven daarvoor gemakkelijk te waarschuwen. De clips moeten daarna ook zo snel mogelijk offline. Verder moeten recidive overtreders tijdelijk toegang tot het platform te ontzeggen zijn of zelfs definitief te schorsen.
Om fakenieuws beter in de hand te houden, wil de Commissie ook voorzien in een ‘tijdelijke crisismodus’ wanneer grote rampen of calamiteiten gebeuren. Op die momenten moet het voor gebruikers minder gemakkelijk worden berichten te posten.
De plannen zullen vandaag gepresenteerd worden, daarna moeten ze besproken worden en goedgekeurd geraken. Dat proces zal allicht nog jaren duren.