Dat datagedreven beslissingen in 2020 relevantie zouden krijgen, stond als een paal boven water. De mate waarin bleek evenwel groter dan verwacht. Er is urgentie: bedrijven hebben geen ruimte om af te wachten of beslissingen op onderbuikgevoel te nemen. Elke beslissing moet bijdragen aan een positieve uitkomst. Dit vraagt om datagedreven beslissingen, op elk niveau in de organisatie.
Business intelligence (bi)-tools hebben organisaties nog niet gebracht wat ze beloofden. Zeker, data is gedemocratiseerd, en er hebben meer medewerkers toegang tot de data in hun organisatie. Die toegang alleen stelt echter nog niet iedereen in een organisatie in staat om op data gebaseerde beslissingen te nemen: voor veel zakelijke gebruikers zoals vestigingsmanagers of human resources zijn de van oorsprong voor data scientists ontworpen bi-tools te complex. De acceptatiegraad van deze tools blijft in die doelgroep steken op een derde (bron: Gartner). Hierdoor worden belangrijke inzichten en kansen gemist.
Welke veranderingen in bi zijn nodig om iedere medewerker in de organisatie te laten profiteren van data?
Van buffet naar snack
Ten eerste is context nodig. Data worden nu als een gigantisch all-you-can-eat-buffet gepresenteerd, met een overvloed aan opties. Door die keuze verliezen de eindgebruikers van data het overzicht. Ze verdrinken in data en, naarmate de complexiteit ervan toeneemt, worstelen om prioriteiten te stellen en actie te ondernemen. Waar zij eigenlijk behoefte aan hebben, is een snack, in plaats van een buffet. Een op hun behoefte afgestemde portie op een door hen zelf te bepalen moment.
Om de hoeveelheid data terug te brengen is context cruciaal. Alleen de belangrijkste informatie moet beschikbaar worden gemaakt en in de juiste context worden gevisualiseerd. Zo drong cateraar Sodexo voedselverspilling terug door hun kantinemanagers inzicht te geven in het geschatte aantal bezoekers van een restaurant. Op deze manier konden zij nauwkeurigere voorraden bestellen.
Intuïtieve vormgeving
In de vormgeving van apps zoals Uber en Spotify staat de gebruiker centraal. Deze heeft geen training nodig in de werking ervan. Waarom geldt dit nog niet voor tools in het bedrijfsleven? Wanneer het op data aankomt, zie ik nog zoveel organisaties waar gigantische rapporten en enorme Excel-bestanden gebruikt worden. Deze manier van datapresentatie leidt niet tot (snelle) inzichten. Het doel is om eindgebruikers te voorzien van één specifiek inzicht, waarbij eenvoud het sleutelwoord is. Door tools voor datavisualisatie net zo intuïtief te ontwerpen als de apps die we dagelijks gebruiken, verbetert de acceptatie en het gebruik ervan.
Er is behoefte aan een duidelijkere vorm van communicatie, waarbij de focus verschuift van data-analisten naar de eindgebruikers van data. Dashboards worden daarom vervangen door meer geautomatiseerde en consumentgerichte ervaringen in de vorm van dynamische dataverhalen. Deze plaatsen data in context om zo te zorgen voor inzichten en analyse bij de eindgebruiker. Dit verandert de manier waarop en waar gebruikers omgaan met inzicht monitoring en analyse.
Elke beslissing datagedreven
In 2021 moet elke beslissing datagedreven zijn. Dit onderstreept de behoefte aan bi-tools die gericht zijn op zakelijke gebruikers en die inzichten bovendien realtime beschikbaar maken, op alle devices. Doordat datavisualisatie en -communicatie eindgebruikers steeds meer te bieden hebben, weten organisaties de data die zij tot hun beschikking hebben nog beter te benutten en kunnen zij onverwachte inzichten blootleggen. De bedrijven die erin slagen inzichten uit data op zo’n manier te communiceren naar de eindgebruikers dat zij tot handelen worden aangezet, hebben meer kans om succesvol te zijn.