Onder druk van de inflatie hebben bedrijven te maken gekregen met prijsstijgingen van technologieleveranciers tot haast met een kwart. Maar niet elke leverancier verhoogde zijn tarieven even hard.
Uit onderzoek van The Itam Review, een onafhankelijke federatie rond asset management en softwarelicenties , blijkt dat Covid, de stijgende inflatie en energiekosten én de geopolitieke instabiliteit hebben geleid tot prijsverhogingen tot 24 procent. Het gaat hierbij om diensten van software-uitgevers voor zowel on-premises als saas-productlijnen in 2022 en begin 2023.
Microsoft & IBM
IBM verhoogde in januari 2023 de prijzen voor zijn Passport Advantage Eligible-programma, goed voor een verhoging van 24 procent in het Verenigd Koninkrijk, de eurozone, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Japan en Zuid-Afrika. Canada zag voor IBM een stijging van 19 procent.
Een andere grote naam was Microsoft. Door de prijsharmonisatie van Microsoft kregen gebruikers, volgens Itam Review, in Japan te maken met een verhoging van 20 procent voor on-prem software en 15 procent voor online-diensten. Elders lagen de stijgingen tussen de 9 en 15 procent.
Oracle & SAP
Andere leveranciers deden het qua prijsverhoging gematigder. In juli 2022 kondigde Oracle een verhoging van 8 procent aan van hun supporttarieven in de VS, evenals inflatieverhogingen op andere locaties. Concurrent SAP kondigde een verhoging van de ondersteuningskosten met 3,3 procent aan vanaf 1 januari 2023.
‘We willen it-professionals en leidinggevenden inzichten bieden om hun it proactief te beheren en hun rendement op it-investeringen te maximaliseren’, stelt Rich Gibbons, managing director bij The Itam Review. ‘Kostenbeheer van software en de cloud moet een vereiste zijn voor alle organisaties, en dat op managementniveau.’