De strijd tussen Microsoft en Alphabet (Google) om de hegemonie op gebied van artificial intelligence (ai) zal de komende maanden verder oplaaien. De race is nog maar in een beginfase, zo blijkt uit de toelichtingen die beide techgiganten gisteren gaven op hun kwartaalcijfers.
Microsoft voert de kapitaaluitgaven in het nieuwe boekjaar dat begin juli is begonnen, tot ongekende hoogten op om voor in de ai-wedloop te blijven. Het afgelopen kwartaal stegen de kapitaaluitgaven met dertig procent tot een record van 8,9 miljard dollar, vooral door de enorme investeringen in ai. En Microsoft legt daar de komende vier kwartalen telkens nog een behoorlijke schep op.
De operationele marges van gemiddeld 42 procent die Microsoft op zijn producten en diensten maakt, stellen het techbedrijf in staat om bij ai voluit te gaan. Ook Alphabet verhoogt de investeringen in ai om de enorme kansen die op dit gebied liggen te verzilveren.
Te popelen
Volgens Microsoft-topman Satya Nadella staan de klanten te popelen om generatieve ai in hun bedrijfsvoering te gebruiken. ‘Elke klant die ik spreek, vraagt niet alleen hoe die ai de volgende generatie ai kan toepassen maar ook hoe snel. Ze zien enorme kansen en uitdagingen op zich afkomen. En alles moet veilig en verantwoord gebeuren.’
De gemakkelijkste weg om waarde uit ai te halen is het gebruik van bepaalde oplossingen die in de markt beschikbaar zijn. Nadella noemde GitHub Copilot als voorbeeld. ‘Softwareontwikkelaars in elke organisatie kunnen daarmee productiever worden,’ aldus de Microsoft-topman, ‘of je nu een bank bent, een retailer of een softwarebedrijf.’ En rond M365 Copilot is al veel opwinding ontstaan, zegt Nadella. Microsoft gaat een hele Copilot Stack aanbieden waar bedrijven hun voordeel mee kunnen doen.
Azure AI
Daarnaast biedt Microsoft Azure AI-tooling. Een onderneming als Moody’s, een financiele dienstverlener die ratings geeft voor kredietwaardigheid, bouwt hiermee een eigen interne copiloot voor zijn medewerkers. Microsoft gaat afnemers helpen bij de bouw van hun generatieve ai-applicaties bovenop Azure AI.
Azure AI is klaar voor de verwerking van nieuwe, in de cloud geboren ai-first workloads. Klanten kunnen daarbij kiezen uit allerlei grensverleggende en open modellen. Meta’s grote taalmodel Llama ondersteunt Azure en Windows, evenals OpenAI.
Partners
Nadella beweert dat Azure OpenAI-service snel aanslaat. Al meer dan 11.000 organisaties in verschillende sectoren, waaronder Ikea, Volvo en Zurich Verzekeringen, maken gebruik van de service. Ook digital natives zoals Flipkart, Humane, Kahoot, Miro, Typeface behoren tot de klanten van het eerste uur. Mercedes-Benz brengt ChatGPT via Azure OpenAI naar meer dan negenhonderdduizend voertuigen in de Verenigde Staten, waardoor de spraakassistent in de auto intuïtiever wordt.
Ook partners van Microsoft worden steeds actiever. Snowflake zal zijn Azure-uitgaven verhogen door nieuwe integraties met Azure OpenAI te bouwen. En KPMG gaat miljarden dollars uitgeven om aan te haken bij Microsoft’s cloud- en ai-services om zijn professionele diensten te transformeren.