Liefst 44 procent van grote ondernemingen (met meer dan vijfhonderd miljoen dollar omzet) is van plan de komende twee jaar een ‘aanzienlijk’ percentage van hun technologie-budget te investeren in initiatieven op gebied van ‘generatieve ai’ zoals ChatGPT. 97 procent noemt deze vorm van artificiële intelligentie, die voor iedereen al dan niet betaald beschikbaar is, een ‘game changer’. Dat stelt Accenture na onderzoek.
Accenture ondervroeg in het onderzoek ‘Pulse of Change’ 2.323 ceo’s, cio’s en andere leidinggevenden in elf grote landen. 48 procent claimt dat grotere arbeidsproductiviteit een belangrijke katalysator is voor gebruik en implementatie van generatieve ai. Ongeveer eenzelfde percentage (47 procent) noemt groeikansen als ‘driver’. Een belangrijke uitdaging in het licht van generatieve ai is de juiste inrichting van de data-strategie; anders gezegd welke data worden gedeeld met commerciële partijen en welke data blijven van jezelf.
Ook werd gevraagd in welke afdelingen zich lenen voor investeringen in generatieve ai. Dan staat de it-afdeling veruit bovenaan, gevolgd door operations, klantenservice en r&d. Daarna komen productontwikkeling, financiën, verkoop & marketing en leveringsketen. Meer dan de helft zegt binnen zes maanden klaar te zijn om generatieve ai flink op te schalen. 67 procent van de ondervraagden wil de uitgaven aan data/ai dit jaar verhogen. Geen enkel gebied krijgt zoveel prioriteit. Security en digitale transformatie volgen op afstand.