Red Hat en Etas, het filiaal van Bosch dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van software voor wagens, gaan samen een in-vehicle automotive platform op basis van Linux uitwerken. Dat moet de ontwikkelingskosten en -tijd van nieuwe toepassingen voor die sector drastisch inkrimpen.
‘Een auto-omgeving heeft specifieke noden en vereisten, en dus hebben we een versie van Linux ontwikkeld die daar op inspeelt – het Red Hat In-Vehicle Operating System’, aldus Francis Chow, directeur van de divisie In-Vehicle Operating System and Edge bij Red Hat.
De automobielsector is zeker geen nieuw speelveld voor Red Hat. Al ruim twee jaar geleden is het bedrijf begonnen te investeren in opensourcesoftware voor die industrietak. Een paar jaar eerder had het ook al een open-telco-cloudplatform opgezet om telco-leveranciers in staat te stellen vlotter diensten op te starten en sneller in te spelen op wijzigende netwerknoden. ‘Wij merkten dat dit concept ook naar andere sectoren overdraagbaar was’, legt Chow uit. ‘Uit gesprekken met de automobielsector bleek al snel dat er veel interesse bestond en dus zijn we er vol voor gegaan. Vandaag hebben we een team van meer dan 150 ingenieurs die specifiek producten voor die sector ontwikkelen, en dat is nu uitgemond in een eerste echt product, het Red Hat In-Vehicle Operating System.’
Chow benadrukt dat het besturingssysteem weliswaar op Linux is gebaseerd maar duidelijk een ander soort product dan Enterprise Linux is, omdat een wagen een speciale omgeving is die een aangepast besturingssysteem vereist. ‘Alleen al de boot-time moet supersnel zijn want je wilt je auto toch direct kunnen starten en wegrijden, niet? En het moet ook beantwoorden aan de hoogste veiligheidsstandaarden, zoals ISO 26262.’
Ruimere edge computing
Chow ziet het werk van Red Hat in de automobielindustrie als een natuurlijke verruiming van de bredere edge-computing-strategie van zijn bedrijf. Edge computing voegt in dit geval nieuwe wagenfuncties en connectiviteit toe waardoor elk voertuig met software een edge-datacenter op zich kan worden. Zo’n wagen moet in staat zijn zelfstandig data te verzamelen, updates uit te voeren en applicaties te draaien, en door met een bedrijf als Etas samen te werken wil Red Hat dat momentum nog versnellen.
Etas is in de automobielwereld al langgekend voor het implementeren van real-time besturingssystemen en middleware-oplossingen. Maar vele traditionele systemen worden geplaagd door hoge ontwikkelingskosten, trage introducties en problemen met het inspelen op nieuwe klanteneisen. ‘Hier willen we met ons Red Hat In-Vehicle Operating System wat aan doen door de automobielsector in staat te stellen over te stappen naar een meer schaalbaar softwaredesign’, stelt Chow.
‘Samen met de Etas-middleware bieden wij aan de autofabrikanten een flexibel platform voor het ontwikkelen, testen en implementeren van het rijhulpsysteem Adas en automated-driving-toepassingen. En het zal zeker ook de implementatie van open source in de automobielsector versnellen.’
Ook voor andere industrieën
De Red Hat-divisiedirecteur ziet een grote toekomst weggelegd voor de nieuwe toepassing. ‘Het product dat we nu ontwikkelen voor de wagen is ook toe te passen in aanverwante industrieën. We zijn met auto’s gestart omdat het de grootste markt is die we kunnen aanspreken, maar als eenmaal het Linux-product is geoptimaliseerd en goedgekeurd voor veiligheid kunnen we met ditzelfde product ook sectoren aanspreken zoals verkeer en vervoer en de logistiek. En hetzelfde product is tevens geschikt voor industrial controllers zoals plc’s, robotic controls, numeric controls, gewoon omdat ze allemaal een deterministisch real-time Linux nodig hebben.’
De pre-integrated stack zal volgens hem ook bijdragen tot een hogere betrouwbaarheid en veiligheid, en door de verhoogde schaalbaarheid en flexibiliteit wordt het voor klanten mogelijk om toepassingen te ontwikkelen en te implementeren op een breed gamma van hardwareplatformen, van in-vehicle ECU’s (Electronic Control Units) tot een ontwikkelingslab in de cloud. Een nieuwe samenwerking met het Zwitserse Luxoft, een dochter van DXC Technologies, moet het eveneens mogelijk maken Over The Air (OTA)- updates uit te voeren en voertuigen te tracken.
‘Weet je wat opvallend is’, zegt Chow, ‘we zien heel wat joint ventures in de automobielwereld maar vaak duurt het wel twee jaar om te onderhandelen. Maar hoelang heb je nodig om in open source te onderhandelen – een dag of wat ? Dat is het prachtige van open source: klanten en partners werken direct samen op een open platform, zonder hun bedrijfseigen zaken te hoeven afstoten”.