De Belgische startup Welexit biedt met zijn digitale platform MyLittleLawyer.be naar eigen zeggen de eerste chatbot gespecialiseerd in Belgisch recht. De toepassing is bedoeld voor het grote publiek. Maar werkt die ook naar behoren?
De startup Welexit bestaat uit voormalige advocaten, it-ontwikkelaars en juristen. Na een korte testperiode met een beperkt aantal gebruikers is hun platform MyLittleLawyer.be nu toegankelijk voor alle Belgen. Het stelt aldus artificiële intelligentie ten dienste van rechtzoekenden, zodat zij op elk moment hun ‘advocaat in zakformaat’ kunnen raadplegen en in hun eigen taal (Nederlands, Frans en Engels) binnen enkele seconden antwoorden krijgen.
In een week beantwoordde My Little Lawyer al meer dan drieduizend juridische vragen gratis. ‘We dachten dat we de eersten in Europa waren die een conversationele kunstmatige intelligentie hadden bedacht die gespecialiseerd is in nationaal recht, maar het lijkt erop dat we zelfs de eersten in de wereld zijn’, zegt Yizhaq Kricheli, directeur/medeoprichter van Welexit. De startup wordt ondersteund door Belfius, BeAngels, Spreds, Hub.brussels, Birdhouse en ELSA Belgium (European Law Students Association).
Werkt het ook?
Op basis van algemene vragen doet MyLittleLawyer.be het zeker niet slecht. Dan denken we aan: ‘Ik heb niet genoeg geld om mijn energierekening deze maand te betalen, wat riskeer ik?’ ‘Ben ik verplicht om de factuur voor het rusthuis van mijn ouders te betalen als zij dat zelf niet kunnen betalen? Of: ‘ik wil mijn hypotheek vroeger afbetalen. Moet ik daar kosten op betalen?’
Op sommige vragen gaat bij de toepassing het licht uit, zoals bij: ‘vanaf wanneer mogen telecombedrijven aanmaningskosten aanrekenen? Maar na wat finetunen krijgen we wel een algemeen antwoord en doorverwijzing. Want in bepaalde gevallen is de vraag te specifiek en wordt er doorverwezen naar een advocaat. Een echte wel te verstaan.