Tijdens de komende EK Voetbal in Duitsland zal worden gespeeld met een 'connected' bal. Daarin een bewegingssensor die in realtime nauwkeurige balgegevens naar de VAR stuurt. Door de positiegegevens van spelers te combineren met artificiële intelligentie (ai) draagt deze innovatie bij aan de semi-geautomatiseerde buitenspeltechnologie van de UEFA.
Adidas ontwikkelde deze hightechbal in samenwerking met Kinexon. De fabrikant verwacht dat scheidsrechters hierdoor sneller beslissingen kunnen nemen. Momenteel duurt het soms vele minuten voordat de scheidsrechter en de VAR eruit zijn. De connected bal kan VAR-officials ook helpen elke individuele aanraking van de bal te identificeren, waardoor de tijd wordt verminderd die wordt besteed aan het oplossen van hands- en penalty-incidenten.
De chip stuurt vijfhonderd keer per seconde data over het punt waar de speler de bal heeft geraakt. Met behulp van meerdere camerahoeken komen er 3d-visualisaties die de bewegingen van de speler vastleggen. De scheidsrechter en VAR kunnen zo beter zien of iemand buitenspel staat. Een ophangsysteem in het midden van de bal herbergt en stabiliseert een 500-Hz-bewegingssensor. Deze zogeheten inertiële meeteenheid (imu) biedt ongekend inzicht in elk element van de beweging van de bal, stelt Adidas. De sensor wordt gevoed door een oplaadbare batterij, die via inductie is op te laden.
Karkas
Verder is de bal voorzien van een speciale kern die bestaat uit een blaas en een karkas gemaakt van een dubbel gepatchte pes-stof die de blaas zijn sterkte en vorm geeft. Deze innovatie ondersteunt snel, nauwkeurig spel met maximale vorm en luchtretentie. De polyurethaan huid van de bal is voorzien van micro- en macrotexturen en een twintigdelige paneelvorm, wat de aerodynamica verbetert
Een commerciële versie van de officiële wedstrijdbal zonder ingebouwde sensor maar met de speciale kern en huid, gaat 150 euro kosten. Hij gaat Fussballliebe heten. De versie met chip komt nog niet in de handel.
UEFA Euro 2024, waarvoor Nederland zich zaterdag hoopt te kwalificeren, belooft qua technologie een hoogtepunt te worden. Atos, de officiële it-partner van het evenement, kondigt de ultieme digitale ervaring aan. Fans, spelers en andere partners kunnen een ongeëvenaarde digitale beleving tegemoet zien. Het Franse bedrijf kondigt spectaculaire innovaties aan, zonder daarover in detail te treden. Atos en UEFA zeggen het ‘landschap van voetbal’ op zijn kop te zullen zetten.