We zijn steeds meer online minded. En dat zorgt ervoor dat veel reclamecampagnes automatisch gebruik maken van online marketingmiddelen zoals een campagnewebsite, advertenties binnen Google, Facebook of LinkedIn.
Maar dat betekent niet dat offline middelen minder interessant zijn. Daarnaast kun je heel goed online en offline marketingmiddelen integreren binnen één online campagne. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geven we een aantal handige tips voor de integratie van online en offline marketing.
Kijk welke middelen passen bij je doelgroep
Dit is eigenlijk een tip die geldt voor alle reclamecampagnes. Kijk eerst goed wie je doelgroep is en welke promotiemiddelen daarbij passen. Surft je doelgroep veel online? Zoeken ze producten en/of diensten via Google? Maken ze gebruik van specifieke socialmediakanalen zoals Facebook, Twitter of LinkedIn? Of bezoeken ze juist vaak fysieke beurzen of evenementen? Of allebei? Om dit goed in kaart te brengen wordt vaak gebruik gemaakt van zogeheten ‘buyer persona’s’ ofwel een fictieve voorstelling van de ideale klant. Op basis van je doelgroep bepaal je welke online en offline kanalen je gaat inzetten.
Maak gebruik van een speciale campagnelink
Wanneer je offline middelen gaat inzetten, is het goed om te kunnen meten wat deze hebben opgeleverd. Laat je bijvoorbeeld een flyer of kartonnen bekers bedrukken? Zet daar dan een specifieke hyperlink op voor de campagne. Denk aan ‘www.bedrijfsnaam.be/campagnenaam’. Op die manier kun je offline met online verbinden. En om mensen te stimuleren om de website te bezoeken, kun je daar een actie aan verbinden. Denk aan het verloten van bepaalde producten of inschrijven voor een nieuwsbrief.
Meet je resultaten
Last but not least is het heel belangrijk om de resultaten van de campagne te meten. Daarvoor kun je gebruik maken van programma’s zoals Google Analytics. En houd zelf ook goed bij wat de investering is geweest qua producten en online advertentiekosten. Zorg voor een duidelijke rapportage waaruit blijkt wat de resultaten van de campagne zijn geweest. Op basis daarvan kun je ook bepalen of je de volgende keer dezelfde offline en online middelen gaat inzetten.
Met behulp van de bovenstaande tips kun jij de eerste stappen zetten richting de integratie van online en offline marketing. Doe er je voordeel mee!