Ook bedrijven waar je het niet meteen van verwacht, trekken volop de kaart van de cloud. Novartis, een multinational die medicijnen produceert en verkoopt, kiest bewust voor multi-cloud en voor hun datacloudplatform. ‘In 2026 gaan we cloud only’.
Novartis is een Fortune 500-bedrijf met hoofdkantoor in Zwitserland. Het produceert geneesmiddelen en heeft wereldwijd zowat 119.000 medewerkers in dienst, waarvan tweeduizend in België en vierhonderd in Nederland. Zelf zit Novartis midden in een digitale transformatie. ‘Vier jaar geleden legde onze ceo het pad voor digitale transformatie vast’, vertelt Loic Giraud, global head of digital delivery. Daarbij ligt, volgens Giraud, een belangrijke taak in het digitaliseren van de kernprocessen en de sleutelrol die data daarin spelen.
Nauwe band
Sinds twee jaar koos Novartis ook voor een multi-cloud-aanpak met AWS en Microsoft Azure als partners. ‘Het vermijden van vendor lockin speelde een rol om voor diverse partijen te kiezen. Met Microsoft hadden we ook al een nauwe band voor onze research & development-activiteiten, waar we Azure voor gebruiken’, vertelt Giraud, die de strategie toelichtte in een interview in de marge van de Snowflake Summit. ‘We hebben een cloud first-strategie, maar vanaf 2026 is dat een cloud only-strategie.’
Het bedrijf haalde Snowflake in 2017 binnen als onderdeel van hun bredere inspanning om activiteiten en processen te digitaliseren. Novartis maakt gebruik van het clouddata-platform van Snowflake. ‘Performance en de mogelijkheid om data uit diverse clouds te combineren waren voor ons de reden om voor hen te kiezen. Snowflake biedt de schaal die nodig is om al die data te verwerken en te analyseren, en het kan vlot gegevens van binnen en buiten de organisatie integreren.’
Tot een paar jaar geleden gebruikte het bedrijf een grotendeels on-premise infrastructuur voor zijn data analytics- en -wetenschap-activiteiten, maar hierdoor ontstond naar eigen zeggen een toenemende kloof tussen de behoeften van Novartis en de snelheid waarmee teams tests konden uitvoeren om nieuwe producten op de markt te brengen.
Agile
Wat is de impact van cloud en clouddata-management op de medicijnenproducten van Novartis? Dat is de tijd die het kost om nieuwe medicijnen te ontwikkelen. Normaal gesproken, zo legt Giraud uit, kan het vanaf het eerste onderzoek tot afwerking ongeveer twaalf jaar duren om een nieuw medicijn op de markt te brengen. Door data en kunstmatige intelligentie op deze processen toe te passen, denkt Novartis die tijd te kunnen reduceren tot negen jaar.
Wat zijn tenslotte nog de grote obstakels waar een bedrijf als Novartis, een bedrijf in een erg gereguleerde omgeving, tegenaan loopt als het om digitale transformatie gaat? Klassiek worden data-silo’s en legacy genoemd. Giraud kan zich daar deels in vinden. ‘Data-silo’s hadden wij als eerste ook maar daar hebben we mee afgerekend. Vandaag is legacy inderdaad nog een uitdaging, maar dan vooral legacy-processen. Zo werken we bijvoorbeeld nog niet volledig agile.’