Met de overname van Dokeos betreedt de Zweedse Lyvia Group de Belgische markt. Dit bedrijf uit Bierges biedt een digitaal platform voor e-learning aan kennisintensieve sectoren als farmacie, zorg, industrie, detailhandel, opleidingen en financiën en aan opleidingscentra. Het is de derde acquisitie voor de it-investeringsgroep Lyvia in ruim half een jaar in de Benelux.
Dokeos, opgericht door Thomas De Praetere, startte in 2002 met het aanbieden van leermanagementsystemen om tegemoet te komen aan de opleidingsbehoeften van kleine en middelgrote bedrijven. Vanaf 2017 richt het bedrijf zich breder op gereguleerde sectoren, met zijn software-as-a-service-platform xLMS. Hiermee bedient het zo’n vierhonderd klanten wereldwijd. Het Dokeos LMS wordt aangevuld met consulting en traininghulpmiddelen en vormt zo een one-stop-shop voor bedrijven die hun eigen digitale trainingsomgeving willen opzetten.
Het Zweedse it-conglomeraat Lyvia, begonnen als private-equity-investeerder, bestaat uit een veertigtal bedrijven maar wil in 2024 via overnames uitgroeien tot een groep met zo’n vijftig tot zeventig deelnemingen. In Nederland nam Lyvia al eind 2023 Facility Kwadraat (facilitair managementinformatiesystemen) en afgelopen februari Gorilla Services (software voor it-dienstverlening, artificial intelligence, chatbots, workflowautomatisering, en project- en klantrelatiebeheer).
Autonomie
‘Deel uitmaken van zo’n Europese groep van technologiebedrijven zal ons internationale bereik en onze marktsegmentatiestrategie versnellen’, zegt Stephan Atsou, directeur van Dokeos.
‘We zijn er trots op dat Dokeos Lyvia Group heeft gekozen als partner voor toekomstige groei. Hun achtergrond in de academische wereld en hun toewijding om software van hoge kwaliteit te leveren sluiten aan bij vele segmenten van Lyvia’s waardeketen’, meldt Hossein Araghi, managing director Benelux van de Lyvia Group.
Daar waar andere investeerders een bedrijf kopen en het uitbreiden middels platformovernames om het uiteindelijk te verkopen, is de strategie bij Lyvia Group anders, zei Araghi eerder tegen Computable. ‘Wij doen bedrijven die we hebben gekocht nooit van de hand. Dat beloven wij ook aan de oprichters en aandeelhouders. Ze houden onder onze vlag genoeg autonomie om te kunnen blijven ondernemen. En we ondersteunen hun doorgroeiplannen op allerlei manieren. Dat is ook de Noordse cultuur, een combinatie van vertrouwen, autonomie en transparantie.’