Je bedrijf laten groeien kan vaak een stuk sneller door andere bedrijven over te nemen. Dat is iets wat al veel ondernemers bekend is. Jaarlijks wisselen er in Nederland namelijk ongeveer 15.000 bedrijven van eigenaar. Maar hoe werkt dat nu precies, het overnemen van een ander bedrijf? Waarom zou je het doen, waar moet je aan denken en hoe vergroot je je kans op succes? In dit artikel lees je er meer over!
Waarom zou je een ander bedrijf overnemen?
Het kopen van een ander bedrijf kan de nodige voordelen met zich meebrengen. De conclusie van een onderzoek van de Kamer van Koophandel was dan ook dat bedrijfsovernames vaker tot succes leiden dan het starten van een nieuw bedrijf.
Een bedrijf overnemen houdt ook in dat je de bestaande klanten, naamsbekendheid, vergunningen en het ingewerkte personeel overneemt. Start je een nieuw bedrijf, dan moet je al deze componenten zelf opbouwen (wat niet makkelijk is). Bovendien weet je van een overgenomen bedrijf van tevoren redelijk goed hoeveel er verdiend gaat worden. Die kennis komt goed van pas bij het bepalen van je investeringen. Bij een nieuw bedrijf is investeren toch vaker schieten met hagel en hopen dat het iets oplevert.
Bedrijven worden niet altijd alleen maar overgenomen voor een direct financieel resultaat. Vaak gaat het ook om het in huis halen van kennis. Denk bijvoorbeeld aan kennis over maatschappelijk verantwoord ondernemen of kennis over een bepaalde technologie. Kennis kopen in plaats van zelf ontwikkelen, kan veel kostbare tijd schelen.
Waar vind je een overnamekandidaat?
Hoewel sommige bedrijven publiekelijk adverteren dat ze over te nemen zijn, is dit meestal niet het geval. Doorgaans vraagt een ondernemer aan een verkoopadviseur om bedrijven te benaderen met de vraag of zij eventueel interesse zouden hebben in een overname. Vaak loopt een ondernemer niet rond met het idee dat hij zijn bedrijf wil verkopen, maar na contact met een verkoopadviseur, bijvoorbeeld bij een grootbank, kan dit toch veranderen.
Hoe zorg je voor een succesvolle overname?
Een overname kan veel opleveren, maar kan ook mislukken. Succes valt of staat met het doen van goed onderzoek. Vaak begint na het uitbrengen van een bod onder voorbehoud de onderzoeksperiode, ook wel de due diligence periode genoemd. Tijdens deze periode wordt het bedrijf doorgelicht om te checken of het bedrijf wel zo mooi is als wordt gedacht. Blijkt dat het geval, dan kan een finaal bod uitgebracht worden.
Goede due diligence is essentieel voor een succesvolle overname. Tijdens de due diligence periode, welke gemiddeld zo’n twee maanden duurt, wordt er eigenlijk gekeken of de informatie die gepresenteerd wordt door de overnamekandidaat correct is. Er wordt onder andere naar de volgende potentiële risico’s gekeken:
● Belangrijke contracten die binnenkort aflopen
● Belangrijke klanten die onlangs verloren zijn
● Te veel geld tegoed van debiteuren
● Verplichtingen die niet nagekomen worden
Bovenstaande lijst is in de realiteit nog veel langer. Als ondernemer zonder ervaring met overnames, is het vrijwel onmogelijk om alle potentiële risico’s van een overnamekandidaat te identificeren. Het is daarom ook sterk aan te raden om hiervoor experts in te schakelen. Je wilt voorkomen dat je te veel betaalt voor een slecht bedrijf. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van overnames die eerst veelbelovend leken, maar door slecht onderzoek uitliepen tot het einde van beide bedrijven. Om dat te voorkomen, schakel je experts in.