Als het gaat over SEO dan gaat het vaak over marketing. Het is niet voor niets dat je marketing tegenwoordig kan onderverdelen in twee gebieden. De offline marketing en de online marketing. Wat de offline marketing betreft gaat het vooral om zichtbaarheid en naamsbekendheid. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het sponsoren van een evenement, het uitdelen van flyers. Deze klassieke benadering is tegenwoordig bijna ingehaald door de online marketing. Door de komst van internet is ook hier de behoefte ontstaan om zichtbaar te zijn. Een SEO-freelancer kan op dat gebied uitstekend ondersteuning bieden.
Geschiedenis online marketing
Met de komst van internet en misschien nog wel meer met de komst van de dekking van het internet en het gemak van de smartphone is de marketing online ook anders geworden. In het begin was het voldoende om een website te hebben. Hier konden mensen je gegevens vinden en daarmee was het in de beginperiode voldoende. Langzaam is dit ander geworden. De klant is gaan zoeken en als een product ergens anders ook te vinden is dan is het voor de klant eenvoudig om deze bij de ander aan te schaffen. Een manier om te zorgen dat je gevonden wordt is SEO. Hoe hoog sta je op welk lijstje. Maar daarnaast is er ook een andere verandering gaande.
Informeren
Van het klassieke denken op het gebied van marketing, blijft minder over. Vroeger probeerde je bewust de behoefte te creëren bij de klant, tegenwoordig wil je vooral informatie verstrekken waardoor de klant weet waar hij terecht kan voor een antwoord op zijn vraag. In dat licht is het dus belangrijk dat je te vinden bent zodat je de informatie kan delen. Een andere manier van benadering is dus binnen de online marketing van toepassing. Een goede SEO-freelancer weet dus precies wat er nodig is om de online marketing goed te laten verlopen. Met een gedegen plan kan hij precies aangeven op welk gebied je dingen misschien beter of anders kan aanpakken, waar je winst kan boeken op dit gebied.
Kiezen van een SEO-freelancer
Het kiezen van een goede SEO-freelancer is dus van groot belang. Maar hoe kun je nu weten of de SEO-freelancer die je op het oog hebt ook geschikt is voor de taak? De vraag klinkt herkenbaar en het antwoord is eigenlijk eenvoudig. Vraag naar de resultaten. Elke SEO-freelancer moet je een portfolio kunnen overhandigen met zaken waarbij er voldoende resultaten geboekt zijn. Een portfolio waaruit blijkt dat de SEO-freelancer voldoende ervaring heeft. Kijk in de portfolio ook naar de branche waarin gewerkt wordt. Ervaring in dezelfde branche kan bijvoorbeeld in je voordeel zijn. Benieuwd naar een SEO-freelancer? Hier bekijk je het portfolio van Up Agency.