Ruim drie op de vijf it-kanaalpartners in de Benelux zegt dat hun zaken er vandaag beter voorstaan dan twee jaar geleden. Vooral de massale omarming van generatieve-ai-tools biedt kansen. Daarnaast is er veel vraag naar cybersecurity-diensten. Zo meldt Comptia in een onderzoek onder 129 it-kanaalpartners in de Benelux.
De organisatie, de grootste op gebied van it-certificering, geeft in de ‘State of the Channel 2024: Benelux’ antwoord op de vraag wat het it-kanaal het meest drijft. Iets meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat ai-tools een belangrijke positieve rol spelen in de ontwikkeling van het kanaal, terwijl een iets kleiner percentage cyberveiligheid als een grote oppepper ziet. Andere factoren zijn de complexiteit van tech die vraag schept (48%), de adoptie van cloud computing (35%), het uitbreiden van zakelijke modellen in het kanaal (23%) en vraag naar beheerde diensten (22%).
‘Bedrijven hebben het gevoel dat ze eindelijk verlost zijn van door de pandemie veroorzaakte verstoringen en meer ademruimte hebben om na te denken over groei, investeringen en innovatie’, zegt Carolyn April, vicepresident bij Comptia. De sleutel tot succes ligt bij it-diensten. April constateert dat veel it-kanaalpartners zich daar het meest op zijn gaan richten, nu hun klanten hardware direct aanschaffen bij online-marktplaatsen en eigen webwinkels van leveranciers.
Plan
Maar ai is de belangrijkste drijvende kracht in het kanaal. Een krappe derde van de ondervraagde kanaalpartners in de Benelux zegt van plan te zijn dit jaar software-oplossingen gebaseerd op generatieve artificial intelligence (gen-ai) te verkopen. Ook intern kan ai de business verbeteren. Een krappe derde is van plan ai te gaan gebruiken, terwijl iets meer dan de helft dit overweegt te gaan doen. Ai-gedreven chatbots en virtuele assistenten kunnen de ondersteuning van de klant meer persoonlijk maken. Ook bij verkoop en marketing kan ai een grote rol spelen, bijvoorbeeld door marketingpitches en campagnes meer op de klant toe te snijden.
Er zijn ook potentiële belemmeringen voor zakelijk succes. De helft van de respondenten noemt concurrentie en prijsdruk de twee belemmeringen voor inkomstengroei en winstgevendheid. Driekwart van de kanaalpartners erkent ook dat ze hun zakelijke vaardigheden moeten verbeteren op gebieden als financiële voorspelling en analyse, kostenbeheersing en budgettering. Training en certificering worden gezien als het middel om de zakelijke vaardigheden te verbeteren.
Event
Comptia houdt op woensdag 22 mei aanstaande in Utrecht een community event. Centraal staat de vraag hoe managed service providers, verkopers, distributeurs en tech-professionals het beste de uitdagingen van deze tijd het hoofd kunnen bieden.