Een SEO bureau doet veel verschillende activiteiten. Hun belangrijkste doel is om je bedrijf of product online te promoten. Dit omvat on-page SEO, off-page SEO, technische SEO, contentcreatie, linkbuilding, statistische analyse, rapportage over resultaten en het genereren van leads en verkopen. Deze bureaus creëren ook verschillende soorten marketingstrategieën voor hun klanten om ervoor te zorgen dat hun klanten de juiste naamsbekendheid en klantgroei krijgen.
Linkbuilding
Linkbuilding maakt deel uit van SEO diensten waarbij hyperlinks van verschillende websites worden verkregen. Bij linkbuilding worden bepaalde procedures gevolgd om zoveel mogelijk inkomende links voor je website te creëren. Als je voldoende inkomende links voor je website hebt, kunnen zoekmachines bepalen hoe relevant je website is. Door kwaliteit links te verwerven zullen zoekmachines je website beschouwen als een website met relevante inhoud voor een bepaalde niche. Op deze manier zal je website hoger ranken in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.
Gegevensanalyse
Een andere zeer relevante SEO service is data-analyse. Gegevensanalyse is het proces van het verzamelen en onderzoeken van onbewerkte gegevens van je website en ook van andere websites. De gegevens die door SEO-bureaus, zoals online marketing bureau Pingwin worden geanalyseerd, dienen als basis voor wat de huidige sterke en zwakke punten van je website zijn. Daarnaast kijken ze ook naar de huidige staat van je concurrentie en de activiteiten van internet surfers die relevant zijn voor je niche. Aan de hand van deze gegevens kan een SEO bureau bepalen wat je website nodig heeft. Dit proces omvat veel verschillende bewerkingen die relevant zijn voor het verzamelen en analyseren van gegevens, zoals het monitoren en rapporteren van de voortgang van je website.
Website optimalisatie
Website optimalisatie is een van de meest, zo niet de belangrijkste diensten die SEO bureaus voor je kunnen doen. Door middel van website optimalisatie zul je hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines belanden. Een goede integratie van zoekwoorden, het insluiten van modifiers voor titel tags, een goede website structuur, optimalisatie van apparaatcompatibiliteit en verbeteringen in de laadsnelheid van je website, zijn enkele van de vele SEO optimalisaties die deze bureaus voor je kunnen doen. In feite zijn er 3 soorten SEO optimalisatie die voor je website kunnen worden gedaan. Dit zijn de on-page SEO, off-page SEO en technische SEO. Dit soort werk kan erg technisch en vervelend zijn om te doen. Het maakt gebruik van alle andere output van SEO-services en omvat ook constante updates.