Een trend die al meerdere jaren zichtbaar is in zowel België als de rest van de wereld is de digitalisering. Digitalisering is gericht op het verbeteren van processen door gebruik te maken van digitale technologieën. Hierdoor werken we sneller, efficiënter en is informatie gemakkelijk toegankelijk. Maar verliezen we door deze digitale wereld het persoonlijke contact?
Deze blog bespreekt de voor- en nadelen van de digitalisering van (Belgische) verzekeringsmaatschappijen en hoe jij als consument hiermee om kunt gaan.
Digitalisering in België
Verschillende sectoren hebben de laatste jaren veel digitale vooruitgang geboekt. In de financiële sector zien we een enorme toename van mogelijkheden om online betalingen te doen, waaronder onder andere internetbankieren. In de gezondheidszorg wordt steeds meer gebruikgemaakt van elektronische medische dossiers en het onderwijs bestaat grotendeels uit online leerplatforms in plaats van de traditionele lesboeken.
Het nieuwe (digitale) verzekeren
Verzekeringsmaatschappijen in België investeren in geavanceerde technologieën om hun diensten te verbeteren en klanten beter te helpen. Zo kan de klant nu zelfstandig polissen aanvragen, premies berekenen en wijzigingen doorvoeren in hun verzekeringspolis via online platforms. Gaat het melden en afhandelen van schadeclaims digitaal en verloopt het meeste klantcontact via e-mail. Gegevens van klanten kunnen worden geanalyseerd door de maatschappij om processen te optimaliseren en diensten op maat te maken.
Efficiënt en gemakkelijk
Digitalisering wordt gepromoot met gemak, efficiëntie en snelheid. De toegankelijkheid voor de consument wordt vergroot door claims en aanvragen online te kunnen indienen. Dit bespaart de consument zowel tijd als inspanning. De verzekeringsmaatschappij verkrijgt beter inzicht in de risicoprofielen van de klanten wat hen in staat stelt deze te analyseren en gepersonaliseerde polissen en tarieven te bieden.
Contactverlies en privacy
De verhoging in efficiëntie gaat hand in hand met het verlies van persoonlijk contact. De consument mist persoonlijke interactie, wat vooral van belang is wanneer er complexere situaties zich voordoen. Daarnaast wordt de samenleving afhankelijk van technologie, wat zorgt voor een kloof tussen de jongere en oudere generatie, voor wie dit ingewikkeld kan zijn. Bovendien ontstaan er zorgen over privacy. Persoonlijke gegevens, zoals namen, adressen, geboortedata en andere informatie, zijn gevoelig voor datalekken en cyberaanvallen.
Van (digitale) complexiteit tot keuzestress
Een weloverwogen keuze maken bij het kiezen van de juiste verzekeringsmaatschappij is van belang. De digitalisering heeft deze keuze ingewikkelder gemaakt. Door de grote verscheidenheid aan polissen, premies en maatschappijen. Van de consument wordt verwacht dat ze de ingewikkelde verzekeringsproducten begrijpen inclusief de uitzonderingen en kleine lettertjes. Daarnaast is het opzeggen van een verzekering die niet bij jou past vaak een langdurig en onduidelijk proces waar de meeste consumenten wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Wil je bijvoorbeeld je sfam verzekering opzeggen of je cm hospitalisatieverzekering opzeggen en heb je geen zin in een langdurig ingewikkeld proces, neem dan eens een kijkje bij Xpendy. Xpendy is een online opzegservice waarmee jij snel en eenvoudig abonnementen, lidmaatschappen en verzekeringen op kunt zeggen. Je hoeft alleen je eigen gegevens in te vullen, waarna Xpendy een aangetekende opzegbrief verstuurt naar de door jou gekozen dienst. Zo hoef jij niet meer achter het opzeggen van de verzekeringsmaatschappij aan en kan jij je concentreren op het kiezen van een verzekering die echt bij jou past!