Dit jaar valt Black Friday op vrijdag 25 november. Het lijkt misschien wat voorbarig om nu al over Black Friday te spreken, maar inmiddels kunnen winkels en retailers in België deze uit de Verenigde Staten overgewaaide koopjesdag niet langer negeren.
Black Friday en de daaropvolgende Cyber Monday (28 november) zijn gouden kansen om je webshop te laten groeien en zijn vaak de aftrap van een mooie verkoopperiode naar de feestdagen toe. Uit cijfers van Mollie, een van Europa’s snelst groeiende financial services providers blijkt dat kleinere retailers hun omzet met 501% zagen stijgen op deze dagen in 2020 in vergelijking tot de andere dagen in november.
Je mag als retailer Black Friday en de daaropvolgende Cyber Monday dus absoluut niet missen en je kan dus maar beter nu al met de voorbereidingen starten om er het maximale uit te halen. We zetten graag een aantal tips voor je op een rijtje die je de komende 100 dagen nog kan implementeren om zo je verkoop maximaal te boosten op die beruchte eerste vrijdag en maandag na Thanksgiving.
Ga internationaal
Het internet kent geen grenzen. Je webshop kan door alle mensen ter wereld die over een internettoegang beschikken gevonden en bezocht worden. België is een klein land met een relatieve kleine markt. Als je je omzet wil vergroten is internationaal gaan een natuurlijke stap. Uiteraard kan je niet zomaar je Belgische shop copy-pasten voor een ander land. Onderzoek de markten waarop je wil verkopen. Hoe ziet het aankoopgedrag eruit? Hoe spreek ik mijn buitenlandse doelgroep aan? Met welke bedrijven moet ik samenwerken om de opslag en distributie te organiseren? Wat zijn de betaalgewoontes en hoe laat ik internationale betalingen zo vlot mogelijk verlopen?
Experts zeggen dat de internationale direct-to-consumer verkoop jaarlijks met ongeveer 17% zal toenemen. Zorg er dus zeker voor dat ook jij een deel van de koek krijgt. Weet je niet goed hoe te beginnen? Bekijk eens hoe je concurrenten het aanpakken en laat je omringen door specialisten.
Bied de juiste betaalmethoden aan
Of je nu internationaal gaat of niet, het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je je klanten de juiste betaalmiddelen biedt. In België zijn betalingen met bancontact-kaarten of de daaraan verbonden bankapplicatie en kredietkaarten nog steeds de meest populaire. Maar we zien ook steeds meer dat consumenten eerst willen kopen, de aangekochte goederen willen checken en dan pas betalen. Het zogenaamde Buy Now, Pay Later (BNPL) vond inmiddels ook zijn weg naar het ‘conservatieve’ België waar men vroeger toch liever meteen zijn aankopen afrekende. Het wordt inmiddels zo belangrijk dat we er hieronder een heel paragraafje aan besteden.
De betalingsvoorkeuren zijn erg cultuur gebonden, zo is in Nederland iDEAL een must, kan je in Duitsland niet om Sofort heen en zweert Frankrijk nog steeds bij haar Cartes Bancaires.
Wil je een maximale conversie van shoppers in al de markten waar je actief bent, dan zal je dus voor elke markt de meest gebruikte betaalmiddelen in je webshop moeten integreren. Een hele klus denk je, om al de verschillende providers te benaderen en ze technisch te integreren in je platform? Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te doen. Ga ten rade bij een payment services provider met internationale ervaring. Hij kan je een ‘of the shelf’ oplossing bieden waarin alle betaalmogelijkheden voorzien zijn en die je naadloos integreert in jouw webshop.
Introduceer Buy Now, Pay Later (BNPL)
We haalden het al aan, steeds meer consumenten kiezen ervoor om hun goederen eerst aan te kopen en pas nadat ze deze ontvangen hebben in een keer of met aflossingen te betalen. België is steeds conservatief geweest als het op geld aankomt. Eerst sparen en dan pas kopen, dat hebben we allemaal met de paplepel meegekregen van onze ouders. Toch zien we dat, met name in de jongere generaties, steeds meer achteraf betaald wordt, zeker als het om online aankopen gaat. Het geeft de klant immers de mogelijkheid om de aangekochte goederen te passen en te controleren op beschadigingen. Zijn ze niet goed dan stuurt hij ze gewoon terug en hoeft hij niet op te volgen of de retailer het reeds betaalde geld wel op zijn rekening terugstortte. Uit cijfers van Mollie, de financial services provider die in België 57% van de e-commerce platformen ondersteunt, blijkt dat het aantal BNPL-betalingen in 2021 met zo’n 793 procent is gegroeid. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat steeds meer handelaars deze betaalmethode integreren in hun webshop. Als we de cijfers op handerlaarsniveau bekijken is de stijging nog steeds 366 procent. Vooral bij duurdere aankopen wordt steeds meer voor BNPL gekozen.
Zit BNPL nog niet in je betalingsmix? Voeg het dan zeker toe! Je zal er een hele nieuwe doelgroep mee kunnen aanboren en je zal zien dat, dankzij de flexibiliteit van deze optie, de conversieratio en gemiddelde orderwaarde stijgt.
Je vraagt je wellicht af of dit allemaal niet veel opvolging met zich meebrengt en het je debiteurenrisico niet verhoogt? Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Een goede financial services provider neemt deze taken van je over. Hij betaalt je meteen uit na de aankoop door jouw klant en volgt het correct verloop van de uitgestelde betaling volledig op langs zijn kant.
En ethisch dan? Vele handelaars staan wat weigerachtig tegen deze betaalformule omdat ze natuurlijk willen vermijden dat hun klanten zich in de schulden werken. Begrijpelijk en nobel. BNPL verschilt echter niet zo van kredietkaartbetaling waarbij de klant ook pas zijn rekening achteraf vereffent of in termijnen afbetaalt. Zorg voor een open en transparante communicatie van de voorwaarden en zorg ervoor dat de wettelijk verplichte vermeldingen voor de check-out worden meegegeven.
Optimaliseer je checkout
Alle relevante betaalmiddelen aanbieden verhoogt natuurlijk al je coversiekansen bij de checkout maar je kan meer doen om ervoor te zorgen dat je bezoeker alles wat hij in zijn winkelmandje stopt ook daadwerkelijk koopt.
Studies over diverse sectoren tonen aan dat 50 tot 70% zijn winkelmandje vult zonder tot een aankoop over te gaan, maar je kan jouw checkout optimaliseren om zo deze percentages naar beneden te halen. Zorg bijvoorbeeld voor een consistente merkervaring. Ook in de checkout moet jouw klant voelen dat hij nog steeds in jouw webshop zit, zorg er dus voor dat jouw huisstijl wordt doorgetrokken in de checkout-module. Je klant voelt zich veiliger als hij tijdens de betaling in dezelfde herkenbare omgeving blijft. Zorg ervoor dat je voor terugkerende klanten zijn betaalgegevens en -voorkeuren onthoudt zodat hij zijn betaling met 1 klik kan bevestigen. Vermeld ook zeker welke beveiligingsmaatregelen je neemt. Werk met een financial services provider die gecertificeerd is en vermeld deze certificatie ook in de checkout-module. Tenslotte, kies voor een checkout-module die voorziet in een automatische lokalisatie of eentje die op zijn minst de klant de mogelijkheid geeft om zelf aan te geven waar hij of zij zich bevindt. Zo kan je automatisch de juiste betaalmethodes aanbieden in de taal van de klant.
Bijdrage door Chun Kay Tang – Sales Lead België – Mollie