Artificiële intelligentie (ai) kan bijdragen tot meer diversiteit, gelijkheid en inclusie op het werk. Het kan de werknemerservaring in kaart brengen, met name bij aanwervingen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van Workday, waar ook Belgische respondenten aan deelnamen.
Diversiteit, gelijkheid en inclusie blijven een prioriteit voor bedrijven, ondanks de onzekere macro-economische omstandigheden. Uit het wereldwijde onderzoek blijkt dat 70 procent van de Belgische respondenten het afgelopen jaar meer prioriteit heeft gegeven aan dei, wat staat voor diversiteit, gelijkheid en inclusie. Redenen voor Belgische organisaties om dei te ondersteunen zijn vooral het welzijn van het personeel en het aantrekken en werven van een divers personeelsbestand.
Technologie speelt, volgens de onderzoekers, een cruciale rol bij het mogelijk maken van dei. ‘Het onderzoek laat een sterke correlatie zien tussen strategische volwassenheid, de toepassing van technologie en een robuust dei-programma’, klinkt het.
Aanwerving
Artificiële intelligentie en machine learning (ml) en andere technologieën kunnen namelijk helpen voor het creëren van een meer gelijke en inclusieve werknemerservaring. Waar dan? Wel, bij het gebruik van ai en ml zien Belgische respondenten de grootste positieve impact op aanwervingen (88 procent). Eveneens is er grote impact voor een terug-naar-werk programma voor mensen die een tijdje geen deel hebben uitgemaakt van de traditionele beroepsbevolking of het bedrijf hebben verlaten (81 procent).
Ook voor prestatie-ontwikkeling (81 procent) is technologie aan de orde. ‘Uit dit alles blijkt de positieve rol die ai en ml kunnen spelen in het succes van dei-initiatieven, waarbij organisaties zich tot technologie wenden om een genuanceerder beeld te schetsen van de werknemerservaring’, klinkt het.
Het onderzoek werd eind 2023 in opdracht van Workday uitgevoerd door Sapio Research onder 2.600 HR-professionals en bedrijfsleiders uit negentien landen die verantwoordelijk zijn voor diversiteitsinitiatieven binnen hun organisaties. Voor België namen honderdvijftig respondenten deel.