Ook al is de markt nog in volle beweging, in België zetten zeven ai-bedrijven de lijnen uit. Wie zijn ze en wat kenmerkt hen? Dat deze bedrijven gemiddeld nog geen acht jaar oud zijn, geeft aan hoe dynamisch de ai-sector is.
We vallen voor het marktoverzicht terug op een analyse van Omar Mohout, hoofd digital bij managementadviseur Nova Reperta. Hij nam recent de Belgische ai-sector onder de loep. ‘Een aanzienlijke meerderheid van de ai-bedrijven werkt met teams van minder dan tien werknemers. Omgekeerd hebben slechts enkele ondernemingen meer dan honderd werknemers in dienst’, stelt Mohout. ‘Dat toont aan dat de sector van ai- dienstverlening eerder in een ontluikende fase zit. En het wijst op mogelijke uitdagingen in de markt als het om schaalbaarheid gaat.’
Tegelijk kent de ai -dienstensector een robuuste marktgroei, waardoor er volgens Mohout geen onmiddellijke noodzaak is voor marktconsolidatie. Want als je op eigen kracht nog volop kan groeien, is de nood kleinere om markt(aandeel) in te pikken via het inlijven van concurrenten. De meerderheid van de Belgische a-bedrijven zijn – wat Mohout omschrijft als – bootstrapped. Dat betekent dat ze zelf en vaak met beperkte middelen hun bedrijf hebben opgebouwd.
Klantentrouw
Belgische ai-bedrijven hanteren ook vaak hybride bedrijfsmodellen, waarbij dienstverlening wordt gecombineerd met een abonnement-gebaseerd aanbod. ‘Dat kan zowel hun marge als klantentrouw vergroten.’ Gelet op hun kleine thuismarkt beperken de meeste Belgische ai-bedrijven zich niet tot lokale projecten. Vele hebben een internationale klantenkring die zich uitstrekt tot in de VS en Azië, weet Mohout. ‘Dit wereldwijde bereik is een bewijs van de kwaliteit van hun diensten en de expertise van hun personeel.’
Opmerkelijk is bovendien dat deze bedrijven relatief jong zijn. ‘Met een gemiddelde leeftijd van minder dan acht jaar, wat de snelle evolutie en het dynamisme van de ai-sector benadrukt.’ Tegelijk staat innovatie voorop. Net als productbedrijven besteden ai-dienstverlenende bedrijven een aanzienlijk deel van hun budget, tussen vijftien en 25 procent, aan onderzoek en ontwikkeling. ‘Deze investering is cruciaal om voorop te blijven lopen met technologische ontwikkelingen.’
The Magnificent Seven
Mohout ziet zeven ai-bedrijven die er uitspringen in ons land. ‘Zeven bedrijven die de bijnaam ‘The Magnificent Seven’ verdienen voor hun bijdragen aan het Belgische ai-landschap. De lijst doet denken aan de acht grote internationale ai-bedrijven, die ook wel als de ‘Generative Eight’ wordt omschreven.
Voor de Belgische Magnificent Seven gaat het om de volgende bedrijven (alfabetisch gerangschikt):
- B12 Consulting (opgericht in 2012, met kantoren in Louvain-La-Neuve, Brussel, Leuven, Montenegro)
- Crunch Analytics (2016, Gent, Nederland)
- Euranova (2008, Louvain-La-Neuve, Frankrijk, Tunis)
- Kapernikov (2011, Brussel, Leuven)
- ML6 | Uw partner in AI (2013, Gent, Nederland, Duitsland, VK)
- Radix (2018, Brussel, Gent)
- Robovision (2012, Gent)
Samen zijn genoemde bedrijven goed voor meer dan 550 werknemers, met bijna 75 openstaande vacatures. ‘Wat de gezonde groei van de sector en de vraag naar talent bevestigt.’ Toch zijn er nog Belgische bedrijven die binnenkort een plek op de lijst kunnen halen. ‘Hoewel het voorspellen van het toekomstige traject van de ai-sector een uitdaging is, zijn bedrijven zoals Reimagine, Faktion, Raccoons Group, Sagacify en Jetpack.AI kanshebber voor een mogelijke toetreding tot de rangen van de volgende Magnificent Seven’, oppert Mohout. Of hoe de ai-sector in volle ontwikkeling blijft.