Enquête peilde de behoeften ten aanzien van digitale ervaringen van Nederlandse en Belgische topmanagers per bedrijfstak op het gebied van applicatie- en websiteontwikkeling en e-commerce
Besluitvormers in Nederland en België begrijpen hoe cruciaal digitale ervaringen zijn. Toch heeft de meerderheid dergelijke projecten geannuleerd of uitgesteld.
Progress (NASDAQ: PRGS) heeft de uitkomsten bekendgemaakt van een onlangs enquête naar digital experience en gerelateerde projecten, getiteld “Digital Experiences: Where the Industry Stands”. Er werden hiervoor 900 topmanagers over de hele wereld onder meer uit Nederland en België – op het gebied van applicatie- en websiteontwikkeling, marketing en e-commerce benaderd om een goede indruk te krijgen van hun prioriteiten ten aanzien van digitale ervaringen. De volledige bevindingen kunnen hier bekeken worden.
Op basis van de ruim 30 vragen uit de enquête is naar voren gekomen dat bedrijven over de hele wereld digital experience steeds meer als een prioriteit en een cruciale voorwaarde voor succes beschouwen. Daarbij geven ze aan dat de uitvoering een geïntegreerde aanpak vereist met betere afstemming tussen de ontwikkelings- en IT-afdeling en zakelijke gebruikers.
In Nederland en België, waar veel respondenten het belang van initiatieven op het gebied van digitale ervaringen inzien, heeft 45% van de ondernemingen het moeilijk en heeft 95% van de respondenten in de afgelopen 12 maanden projecten voor digitale ervaringen geannuleerd of uitgesteld. De voornaamste redenen hiervoor zijn technische complexiteit en problemen (46%), gebrek aan budget en middelen (42%) en onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor inspanningen op het gebied van digitale ervaringen (36%).
Dit zijn de belangrijkste bevindingen voor Nederland en België:
· 42% van de respondenten zeggen dat ze in de komende 12 maanden significante stappen moeten maken ten aanzien van digitale ervaringen om te voorkomen dat hun bedrijf hier financieel onder zal lijden of voorbijgestreefd zal worden door de concurrentie
· 55% van de organisaties, vergeleken met 79% wereldwijd, heeft een mandaat om digitale ervaringen te gebruiken om concurrentievoordeel te behalen
· 83% is het ermee eens dat het coördineren van inspanningen op het gebeid van digitale ervaringen en applicatieontwikkeling de digitale transformatie aanzienlijk kan versnellen
· 58%, vergeleken met 77% wereldwijd, vindt dat er sprake is van goede afstemming en coördinatie tussen IT en bedrijfsvoering
· B2C-ervaringen blijven de topprioriteit vormen (74%), maar ervaringen voor werknemers en B2B/zakenpartners worden steeds belangrijker
· Traditionele kanalen zoals desktop en internet zijn uitgebreid en omvatten nu ook mobiele apps (61%), bedrijfsapparaten (53%) en wearables (47%). De kanalen die hieraan in de komende 12 maanden hoogstwaarschijnlijk zullen worden toegevoegd, zijn micro-apps (79%), augmented reality (63%) en virtual reality (59%).
Het hele rapport is hier te lezen
https://www.progress.com/papers/ebook-the-evolution-of-digital-experience.
“In deze ongekende periode waarin als gevolg van een wereldwijde pandemie het leven van de meesten van ons zich voornamelijk online afspeelt, groeit het besef dat het creëren en leveren van digitale ervaringen een steeds dringendere noodzaak wordt,” aldus Stephan Leferink, General Manager Benelux bij Progress. “Nederlandse en Belgische bedrijven moeten een inhaalslag maken en er alles aan doen om de problemen te overwinnen die hen beletten succes te hebben met hun projecten. Vandaag de dag verwachten klanten, zakenpartners en werknemers namelijk niets minder dan perfectie. Alleen bedrijven die uitstekende digitale ervaringen creëren en leveren, zullen succes hebben en de concurrentie van zich af weten te houden.”
Progress levert alles wat nodig is om digitale ervaringen te ontwerpen, bouwen en implementeren en om deze ervaringen op een effectieve manier aan te bieden en beheren op diverse kanalen en touchpoints. Progress stelt ontwikkelaars in staat om snel nieuwe technologieën te leveren en biedt uw marketingafdeling de mogelijkheid om door middel van self-service het klanttraject met minimale risico’s en complexiteit te optimaliseren. Progress Sitefinity is de kern van ons Digital Experience Platform en maakt het gemakkelijker voor marketeers en ontwikkelaars om boeiende multi-channel gebruikerservaringen te leveren door apps, content en bedrijfsgegevens te integreren, zodat gepersonaliseerde ervaringen consistent en naadloos kunnen worden aangeboden aan gebruikers wereldwijd.
De enquête werd uitgevoerd door Insight-Avenue, een onafhankelijk Brits onderzoeks- en adviesbureau, en liep van november tot december 2019. Respondenten waren besluitvormers op het gebied van websiteontwikkeling, applicatieontwikkeling, marketing en e-commerce die werkzaam zijn bij middelgrote tot grote bedrijven in Noord-Amerika, Midden- en Zuid-Amerika en Europa. De uitkomsten van de enquête zijn te bekijken op: https://www.progress.com/papers/ebook-the-evolution-of-digital-experience.
Over Progress
Progress (NASDAQ: PRGS) levert een platform voor het ontwikkelen en managen van bedrijfssoftware. We zorgen ervoor dat onze klanten en partners moderne, indrukwekkende digitale ervaringen kunnen maken voor een fractie van de tijd en kosten. Progress biedt krachtige tools waarmee eenvoudig adaptieve gebruikerservaringen kunnen worden gecreëerd voor elk type apparaat of touchpoint, de flexibiliteit van een cloud-native app-ontwikkel platform voor het leveren van moderne apps, toonaangevende technologie op het gebied van dataconnectiviteit, webcontentbeheer, bedrijfsregels, beveiligde bestandsoverdracht, netwerkbewaking en bekroonde zelflerende systemen waardoor cognitieve capaciteiten deel kunnen uitmaken van elke applicatie. Meer dan 1700 onafhankelijke softwareleveranciers, 100.000 zakelijke klanten en twee miljoen ontwikkelaars vertrouwen op Progress voor krachtige applicaties. Lees meer over Progress op www.progress.com.