Ook onderwijs kreeg de nodige uitdagingen te verwerken in de Corona crisis. Van klassikaal lesgeven naar online educatie. Van de ene dag op de andere moesten docenten overschakelen naar een hele andere manier van lesgeven; het digitaal onderwijs. Niet elke docent of ouder ging dit gemakkelijk af. Van wat ‘mis’ ging of dreigde te gaan, hebben we heel wat geleerd. Ervaringen waar we nu mee verder kunnen.
Technische problemen in bestaande systemen kwamen aan het licht en een deel van de lesstof bleek niet zomaar geschikt voor digitaal onderwijs. Ook het toetsen van de geleerde stof en de examens baarde zorgen. Toch zagen we ook dat bepaalde vakken zich prima lenen voor een online lesmethode. Dit geeft opties en dus uitdagingen voor de toekomst.
Van geautomatiseerd leren een spelletje maken?
Een groot deel van het onderwijs bestaat uit oefenen. Veel oefenen en eindeloos herhalen om zo te automatiseren. Met name bij een aantal taal- en rekenvaardigheden herkennen we dit. Precies ook de vaardigheden die de laatste jaren steeds lastiger te doceren zijn, zeker in klassikaal verband. Lastig om de aandacht vast te houden in deze vakken? Waarschijnlijk heeft de gaming-industrie op dit gebied heel wat te bieden en want zij weten hoe ze de aandacht van deze doelgroep kunnen vasthouden. Crisis of niet, bij de jeugd zagen we één ding gewoon door gaan; het online gamen. Als we deze twee, op het oog verschillende zaken, bij elkaar brengen, kunnen er mogelijk softwarepakketten ontstaan waarmee scholieren en studenten op een individuele, speelse en creatieve manier deze basisvaardigheden eindeloos kunnen oefenen en herhalen. Een mooie uitdaging voor de ICT branche.
Van klas naar laptoptas
Net als bij bedrijven heeft ook het onderwijs (en met name mbo en hbo) voorlopig, door de nog steeds geldende maatregelen voor onderwijs, te maken met meer online lessen. De maatregelen zorgen er voor dat nog maar een deel van de leerlingen tegelijk op school kan zijn. Prioriteit wordt gegeven aan de praktijkvakken. Theorie kan namelijk ook (deels) via online leeromgeving. Dit betekent dat de laptop of iPad voor de leerling zeer belangrijk zal worden. De rugtas zal worden verruild voor een laptoptas 17 inch of een plevier of castelijn en beerens waarin niet alleen de laptop maar ook aantekenmateriaal, boeken en andere benodigdheden meegenomen kunnen worden. De tas wordt het item waar je alles bij elkaar hebt zodat je online thuis, onderweg, op school of bij vrienden kunt leren.
Kansen voor de ICT-branche
Maar er zijn meer goede redenen die er voor pleiten dat scholen meer gebruik zouden moeten maken van ICT-bedrijven. Als eerste zagen we de laatste jaren de ICT-docenten in het onderwijs verminderen of zelfs verdwijnen. Erg jammer want er is nog veel winst te behalen op ICT-vaardigheden (behalve als het gaat om gamen). Steeds meer zien we dat online de toekomst is en dus de vaardigheid waarmee de jeugd dient op te groeien. Maar voor het aanbieden van goede ICT-producten is wel voldoende schaalgrootte nodig, bedrijven dienen dus voldoende scholen als klant te hebben om te kunnen renderen. Toch sluiten we daarmee niet uit dat middelgroot of zelfs klein ICT-bedrijven zich kunnen richten op deze specifieke deelmarkt.
Nu er meer aan het licht komt met welke hiaten de onderwijsstellingen te kampen hebben, is er voor de ICT-branche een mooie kans weggelegd. Wel kunnen deze kansen alleen ontstaan wanneer onderwijsinstellingen worden verplicht een deel van het budget hiervoor en extern te besteden zodat er voldoende schaalgrootte gecreëerd kan worden. Een weg te gaan dus nog maar het begin is gemaakt.