Verscheidene ondernemers hebben de ambitie of zelfs het doel om internationaal te gaan. Ook jij denkt er mogelijk over na om je ICT bedrijf ook buiten de Belgische landsgrenzen aan te bieden. Toch is dit niet altijd aan te raden. Je onderneming succesvol maken in andere landen is over het algemeen duurder en moeilijker. Als je in België nog veel markt hebt te winnen dan kan het beter zijn om je hierop te focussen.
Wil je toch internationaal gaan met je ICT bedrijf? Schakel dan het-vertaalbureau.com in. Je website professioneel laten vertalen is namelijk een zeer belangrijke stap in dit proces, wat deze experts voor je kunnen doen. Ook de onderstaande tips moet je zeker gebruiken voor het internationaliseren van je ICT onderneming.
Concurrentieanalyse
Het is verstandig om te beginnen met een goede analyse van de concurrentie. Dit doe je door een overzicht te maken van alle concurrenten. Vervolgens zet je jezelf in een magic quadrant, wat geïnspireerd is op Gartner. Dit zal voor een duidelijk beeld van hoe en over welke assen je de andere partijen kunt verslaan. Ook is het slim om de websites van de lokale ICT bedrijven te bezoeken, hierdoor zal veel inzicht ontstaan. Het is ook zeker een goed idee om hiervoor bepaalde tools in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan neilpatel.com. Door dit te doen kun je gemakkelijk zien hoe de concurrent online scoort, maar ook welke keywords ze geclaimd hebben in Google. Met deze informatie kun je je eigen strategie verbeteren.
Partner
Het is mogelijk om zomaar een vestiging te starten in een ander land en hier mensen aan te nemen. Wel is dit een kapitaalintensieve stap. Het is daardoor waarschijnlijk beter om aan het begin niet alles zelf te willen doen. Overweeg daarom een partnerstrategie, wat veel voordelen zal hebben. Zo zul je direct lokale vertegenwoordiging hebben, wat echt handig is. Je moet er wel voor zorgen dat je ruimhartig bent in het delen van de omzet. Ook is het slim om de partners 100 procent van de implementatie opbrengsten te geven. Dit maakt het zeer aantrekkelijk om de producten en/of diensten van je ICT bedrijf te gaan verkopen. Mogelijk wordt dit zelfs een kwestie van upselling, nog beter!
Lokaliseren
Lokaliseren is meer dan alleen het aanpassen van de taal, waar je dus Het Vertaalbureau voor kunt inschakelen. In de meeste gevallen is dit namelijk niet genoeg. Je moet ook zeker denken aan de wet- en regelgeving van het land waar je je ICT onderneming naar toe wilt verhuizen. Denk hierbij onder andere aan de wetten en regels omtrent privacy en btw. Met name met software zul je te maken hebben met lokalisaties die echt ontzettend specifiek zijn, wat dus ook voor een ICT bedrijf kan gelden. Daarnaast moet je ook in je communicatie rekening houden met verschillen tussen de landen, maar ook met de lokale marktleiders en concurrenten.
Early-adopters
Het binnenhalen van de eerste klanten in het buitenland is ontzettend belangrijk. Het bieden van een aanzienlijke korting kan hier een onderdeel van zijn. Je kunt dit doen door op zoek te gaan naar een zogeheten launching customer met behulp van een early-adopters programma. Zo zou je de producten en/of diensten van je ICT onderneming leveren tegen hoge kortingen, soms wel tot 70 procent, voor de eerste aankoop of voor het eerste jaar. Het is wel verstandig om hierbij een randvoorwaarde te gebruiken waar jij echt wat aan hebt. Zo zou je mogelijk een interview met de klant doen en deze als referentie op de website zetten. Gebruik deze strategie voor maar een paar klanten.