Terwijl organisaties in de gezondheidszorg alles in het werk stellen om de enorme toename van het aantal COVID-19-patiënten te helpen, is er het voorbije jaar een grote stap voorwaarts gezet in het gebruik van technologie en digitale diensten. Maar elke vooruitgang die zij hebben geboekt in hun digitale transformatie dreigt te worden tenietgedaan door de stortvloed van daaruit voortvloeiende data, zo blijkt uit een onderzoek van Aruba Networks, een bedrijf van HPE.
De gezondheidszorgsector was vorig jaar een van de sectoren die het verst gevorderd was op vlak van de adoptie en toepassing van geavanceerde technologieën. Ongeveer driekwart van de IT-leiders in de gezondheidszorg was reeds gestart met de implementatie van testen of toepassingen met artificiële intelligentie, Internet of Things en machine learning.
Maar het onderzoek leert ook dat het een van de sectoren is die het meest worstelde met alle data die deze nieuwe technologie oplevert. Een derde (33%) van de IT-specialisten in de gezondheidszorg zei dat er te veel gegevens waren om door hun systemen te worden verwerkt, en dat ze de verzamelde data ook niet snel genoeg konden verwerken om de juiste actie te ondernemen (32%).
Om meer grip te krijgen op al deze data en – op lange termijn – de digitale transformatie in de gezondheidszorg te ondersteunen, benoemt Aruba in het nieuwe eBook ‘Taking healthcare to the Edge‘, drie belangrijke aandachtsgebieden voor zorgorganisaties. Hiermee wil het een duidelijk stappenplan bieden om het juiste netwerk op te zetten voor een succesvolle toekomst.
Stap 1: Efficiënte verwerking van data
Om gegevens efficiënt te kunnen verwerken, moeten organisaties in de gezondheidszorg deze data volgen tot aan de rand van het netwerk, de zogenaamde edge. Dit kan door de data in real-time te capteren waar ze ontstaan in plaats van ze terug te sturen naar een gecentraliseerde hub. Uit het onderzoek van Aruba is gebleken dat 86% van de IT-leiders in de gezondheidszorg de urgentie erkent van de implementatie van geïntegreerde systemen voor de dataverwerking aan de edge. 71% heeft al edge-technologieën gebruikt of uitgeprobeerd en 74% van deze laatste groep heeft als gevolg daarvan nieuwe resultaten geboekt. Dit omvat onder meer het uitrusten van zorgverleners met verbeterde tools en applicaties, het zorgen voor de continue beschikbaarheid van patiëntgegevens op de plaats waar het nodig is en het gebruik van IoT-sensoren om de patiëntgegevens continu in real-time te monitoren en het creëren van snelle waarschuwingsmeldingen aan het ziekbed.
Stap 2: Gegevens intelligent analyseren
Het vastleggen van al die gegevens is één ding, maar er iets mee kunnen doen is iets heel anders. Daarom is er een groeiende rol weggelegd voor AI om uiteenlopende datapunten te helpen omzetten in bruikbare inzichten voor enerzijds betere diagnose, patiëntenzorg en farmaceutische ontwikkelingen – maar anderzijds ook om de IT-teams beter te ondersteunen bij het oplossen van netwerkproblemen en het oplossen van problemen die kostbare downtime of schade aan de gebruikerservaring kunnen veroorzaken. Zelfs vóór de pandemie was 74% van de respondenten al bezig met het uitproberen of uitvoeren van AI-toepassingen op hun netwerk om betere inzichten te verschaffen.
Stap 3: Gegevens veilig opslaan
In een context van toenemend IoT-gebruik in ziekenhuizen en zorginstellingen, moeten deze organisaties steeds meer apparaten- en app-connectiviteit in de gaten houden. Dit is een van de grootste zorgen voor de IT-verantwoordelijken in de gezondheidszorg. Maar liefst 61% zegt dat het aansluiten van IoT-apparaten aan de Edge hun organisatie kwetsbaarder zou maken. Volgens Aruba is het echter van cruciaal belang om de juiste oplossingen in te zetten om ervoor te zorgen dat de vaak zeer vertrouwelijke gegevens in de gezondheidszorg worden beschermd en dat de zorginstellingen het noodzakelijke patiëntvertrouwen in het systeem behouden zodat ze hun transformatietraject verder kunnen doorzetten.
Een Zero Trust-benadering van de security is hier een deel van het antwoord. Daarnaast worden de zichtbaarheid van het netwerk en de identificatie van toestellen ook belangrijk – waarbij de IT-teams via één dashboard een overzicht hebben op de steeds meer gefragmenteerde netwerken en ze tevens de mogelijkheid hebben om gedifferentieerde niveaus van toegang tot data toe te staan op basis van apparaat of gebruikersprofielen en -groepen.
“Tijdens de pandemie hebben veel organisaties in de gezondheidszorg uit noodzaak het gebruik van digitale tools en oplossingen versneld. Zelfs methodes die eerder alleen nog maar in testfase liepen of nooit waren geprobeerd, werden ingezet bij gebrek aan alternatief,” legt Morten Illum, VP EMEA van Aruba uit. “Nu er meer keuzemogelijkheden komen dankzij de vaccinaties en we stilaan naar het ‘normale’ leven kunnen terugkeren, komt de zorgverlening op een belangrijk keerpunt te staan. Ze hebben nu een geweldige kans om veranderingen door te voeren zodat ze in de toekomst ingrijpende en hoogstaande digitale diensten kunnen aanleveren. Ofwel vinden ze een manier om grip te krijgen op de informatiestromen van en naar hun systemen, ofwel riskeren ze het momentum te missen.”
“Daarom is het van cruciaal belang dat de sector de nodige netwerkcapaciteiten verder uitbouwt om er zo voor te zorgen dat de instellingen over de juiste infrastructuur en oplossingen beschikt om de nieuwe technologieën en (gebruikers)ervaringen te ondersteunen die in 2021 en in de nabije toekomst de digitale transformatie van hun organisatie zullen bepalen.”