Innovatie en verandering zijn cruciaal voor de toekomst en stabiliteit van bedrijven. Belangrijk is niet alleen dat bedrijven de veranderingen bij hun klanten voorspellen, maar ook dat ze voorspellen hoe hun personeel zal evolueren – als ze tenminste talent willen werven en aan zich willen binden. In 2025 bestaat 75 procent van alle werknemers uit millennials en we mogen ervan uitgaan dat het werkklimaat de komende jaren aan hun wensen wordt aangepast. Deze generatie zal de manier waarop we werken blijven vormgeven. Tijdens de huidige crisis, nu iedereen thuiswerkt, zien we dat dit al een hoge vlucht heeft genomen. De carrièreambities van millennials, hun houding ten opzichte van werk en hun kennis van nieuwe technologieën bepalen de cultuur van de werkplek van de toekomst. Maar hoe ziet deze toekomstige werkplek eruit?
Om dit uit eerste hand te leren, organiseerden wij een workshop met millennials, waarin we in gesprek gingen met jonge mensen die nog maar kort actief zijn op de arbeidsmarkt. Door deze uitkomsten te combineren met bestaande onderzoeken, monitoring van social media en bigdata-analyse, ontstond een gedetailleerd beeld van de verwachtingen en angsten van millennials. Hieronder bespreken we de inzichten die we met het onderzoek hebben opgedaan.
‘Gaat technologie ons werk doen?’
Veel millennials zijn bang dat hun werk straks wordt overgenomen door technologie – een angst die overigens niet alleen leeft onder millennials. Daartegenover staat de optimistische opvatting dat nieuwe technologie ons werk juist interessanter gaat maken. Op kantoor zijn bijvoorbeeld relatief eenvoudige, administratieve taken die moeten worden gedaan. De tijd die we hieraan besteden, gaat ten koste van zaken die meer creativiteit vereisen. Technologie biedt hier mogelijkheid tot verbetering, zowel op het werk als privé. Door administratieve taken te automatiseren, ontstaat er meer ruimte voor het gezin of voor meer creativiteit in het werk. Millennials wezen ons daarnaast op de mogelijkheid om met technologie de werkplek slimmer te maken en de werkomgeving te verbeteren. Slimme gebouwen met sensoren die temperatuur en verlichting monitoren en regelen, inclusief de mogelijkheid om gepersonaliseerde profielen in te stellen, maken het kantoor van de toekomst tot een comfortabele werkplek. ‘We hebben de benodigde technologie, nu moeten we ontdekken hoe we deze kunnen inzetten’
Onder millennials leeft de angst om ‘achter te blijven’. Ze uitten in de workshop hun bezorgdheid over het feit dat technologie snel verandert en haast niet bij te benen is. Het idee van een ‘leven lang leren’ als oplossing voor dit probleem maakte de millennials enthousiast.
Betere training en begeleiding vanuit de werkgever kunnen zorgen wegnemen, zoals de zorg over een goede werk-privébalans. Bedrijven kunnen de tools en opleidingen bieden om medewerkers te leren technologie voor hun werk te gebruiken en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Op lange termijn is dit niet alleen lonend voor de medewerkers, maar ook voor de werkgevers.
Technologieleveranciers moeten hun verantwoordelijkheid nemen door opleiding en gebruikersadoptie onderdeel te maken van de producten die ze ontwerpen. Behalve dat technologie uiteraard een intuïtieve gebruikersinterface moet hebben, moet deze ook slim genoeg zijn om te herkennen hoe ervaren een gebruiker is. Zo kan de interface zich hier ook daadwerkelijk op aanpassen. Bijvoorbeeld door geavanceerde functies voor te stellen aan frequente gebruikers of een functie te vereenvoudigen voor iemand met weinig ervaring.
Flexibele werkgrenzen
Het is duidelijk dat onder millennials de wens bestaat om flexibeler te zijn in de manier waarop ze werken. Technologie geeft ons de vrijheid om te werken waar en wanneer we willen, wat een flexibelere werkomgeving tot gevolg heeft. Deze ontwikkeling gaat gepaard met nieuwe problematiek rond de balans tussen werk en privé. Doordat we zo goed bereikbaar zijn, verwacht men dat we altijd bereikbaar zijn en op elk moment van de dag onmiddellijk reageren. De grenzen tussen werk en privé vervagen. Dit is vooral te zien bij communicatiemiddelen die standaard weergeven of een bericht is gezien. Dit zorgt niet alleen voor druk bij de ontvanger om direct te reageren, maar leidt ook tot onrust bij de zender omdat je weet dat iemand je bericht heeft gezien, maar nog niet heeft gereageerd.
Het opleiden van personeel is essentieel om deze druk bij mensen tegen te gaan. Niet alleen om te leren welke hulpmiddelen en technologieën voor welke doelen geschikt zijn, maar ook om te begrijpen hoe de werkdruk kan worden aangepast aan persoonlijke omstandigheden. Werkgevers kunnen het voortouw nemen en duidelijke grenzen stellen om een flexibelere werkstijl te ondersteunen.
Volkswagen is een voorbeeld van een bedrijf dat duidelijke verwachtingen heeft geformuleerd ten aanzien van het gebruik van specifieke communicatiemiddelen, zoals e-mail. Door een bedrijf breed beleid voor het gebruik van e-mail, heeft Volkswagen de druk weggenomen bij werknemers om op elk moment van de dag te moeten communiceren. Een duidelijk beleid en ondersteuning vanuit de onderneming aan de medewerkers was de sleutel tot succes bij de invoering van deze nieuwe manier van werken.
De ‘eenzame’ generatie
Millennials zijn de meest ‘verbonden’ generatie tot nu toe, maar ze kunnen ook de eenzaamste generatie zijn. Als we dit koppelen aan de werkplek van de toekomst, dan kun je zeggen dat technologie deze generatie momenteel teleurstelt. Of dat nu komt doordat millennials ervaren dat enkele communicatiemiddelen hen geen diepgaande interactie bieden, of doordat ze gewoon de verkeerde hulpmiddelen gebruiken.
Het is essentieel dat bedrijven niet alleen systemen aanbieden waarmee mensen graag willen werken, maar ook voorzien in werkruimtes die sociale interactie mogelijk maken en aanmoedigen. Werkruimtes die de jongere generatie motiveren om naar kantoor te komen en face-to-face-interacties aan te gaan. Naarmate mobiel en thuiswerken steeds belangrijker worden, kunnen we meer afgesloten raken van persoonlijk contact. Wij geloven dat we dit groeiende probleem kunnen overwinnen met de juiste technologische toepassingen en door het aanbieden van gebruikersadoptietrainingen, zodat werknemers het beste kunnen halen uit de tools waarmee ze werken.
Een nieuwe visie op technologie op de werkplek van de toekomst
Met de opkomst van nieuwe technologieën, variërend van robotica en het Internet of Things (IoT) tot artificial intelligence (AI), zal het karakter van ons werk veranderen. Weerstand tegen verandering is een natuurlijke menselijke reactie, en het is begrijpelijk dat technologie een bron van angst is voor millennials, gezien het feit dat het onvermijdelijk is dat technologie verschillende taken zal overnemen. Het is niet zonder reden dat de Verenigde Naties in hun ‘Agenda voor duurzame ontwikkeling tot 2030’ aandringen op een nieuwe visie op de wereld en de mens, als reactie op uitdagingen op milieu-gerelateerd, economisch en cultureel gebied.
Bedrijven hebben niet alleen te maken met de groeiende kracht van technologie en de invloed daarvan op de arbeidsmarkt, ze moeten ook de betekenis en de impact van technologische verandering op het welzijn van de maatschappij begrijpen. Net als de mogelijke culturele verschuivingen die technologie kan veroorzaken.
Belangrijk is nu dat bedrijven, waaronder Sharp, ervoor zorgen dat technologie mensen helpt om hun werk te doen op de manier die het best bij hen past, zodat werknemers het maximale kunnen halen uit hun mogelijkheden. Dit vraagt om een andere benadering van werk, die rekening houdt met veranderende persoonlijke en maatschappelijke behoeften.
Bij Sharp vinden we dat mensen de kracht bepalen van een organisatie. Daarom zijn we van mening dat we de behoeften van mensen, en niet die van bedrijven, als uitgangspunt moeten nemen voor het definiëren van de vorm en het doel van de technologie van morgen. Ga naar www.sharp.nl/werkplek of www.sharp.be/werkplek voor meer informatie over het onderzoek.