Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de penibele situatie voor printerproducenten.
HP heeft zichzelf opgedeeld in een enterprisefirma en een pc- plus printerproducent. Printerbedrijf Lexmark overweegt volgens bronnen bij persbureau Reuters om zich op te delen; in een hardware- en daarnaast een softwaretak. Het is een bekend gegeven dat printen al jaren aan het afnemen is. Het papierloze kantoor is echter ook al jaren een utopie. Of een illusie, afhankelijk van wie erover spreekt.
Toch zitten printerfabrikanten in het nauw. De ene na de andere partij breidt zijn activiteiten dan ook uit om niet alleen maar document-endpoint te zijn; voor domweg afdrukken. Inscannen, informatiebeheer, documentstromen, dienstverlening, en meer activiteiten worden ontplooid. On-demand betaald cloudprinting van Xerox-dochter Veenman is een voorbeeld van een geheel nieuwe aanpak. Een andere optie is printing af te splitsen, dan wel door te verkopen zoals IBM jaren terug al heeft gedaan in een constructie met de uiteindelijke koper Ricoh. Hoe dan ook, de printerfabrikanten zitten in het nauw. Wat vind jij?
De industrie is zich al jaren van bewust dat de business zoals deze er nu is alleen maar verder zal krimpen. Op zich is dat natuurlijk heel uitdagend om enerzijds een strategie van krimp te omarmen aan de andere te werken aan een transitie naar de volgende periode. Ik heb heel veel respect voor grote bedrijven die zo’n transitie kunnen maken en dat vergt nu echt leiderschap en visie. De markt zal niet verdwijnen en daarnaast zijn er wel weer kansen. Het probleem met innovatie is echter dat deze zeer onzeker is en vele vijanden kent.
Niemand heeft op dit vlak de wijsheid in pacht. De toekomst is onzeker, maar wel heel interessant. Als je goede ideeën hebt, is dit het moment om ze te delen met fabrikanten die ontvankelijk hiervoor zijn.