SAS, leverancier van business analytics software, heeft in 2015 opnieuw een omzetgroei gerealiseerd. Het bedrijf zegt de groei te danken aan de toenemende vraag naar risk-, fraude- en security-oplossingen. In alle regio’s is een sterke omzetgroei te zien.
De omzet steeg ten opzichte van 2014 met 2,3 procent tot 3,16 miljard dollar. Al sinds de oprichting in 1976 – veertig jaar geleden – realiseert het bedrijf een omzetgroei. De verkoop van nieuwe SAS-software nam toe met 12 procent.
Nieuwe Nederlandse contracten
De omzetgroei is volgens de leverancier niet alleen te danken aan de vraag naar nieuwe oplossingen, maar ook dankzij de implementatie van technologieën waarmee het al jaren succes boekt zoals data management, analytics en business intelligence. Afgelopen jaar verwelkomende SAS achttienhonderd nieuwe klanten.
In Nederland werden nieuwe contracten gesloten met onder meer Rijkswaterstaat, Suez, NS, woningcorporatie Eigen Haard en PwC. Daarnaast sloot SAS een partnership met de KNVB voor het inrichten van een voetbal Intelligence-platform. Zo kan de KNVB eenvoudiger gegevens verzamelen, deze analyseren en op basis daarvan doelgroepen beter van dienst zijn. Ook kan de organisatie met het platform zien welke activiteiten het meest winstgevend zijn.
Investeringen in R&D
Een kwart van de omzet werd in 2015 door de leverancier geïnvesteerd in tesearch en development. Daarnaast werd er geïnvesteerd in het opleiden van talent. Zo richtte het bedrijf de SAS Academy for Data Science op. Studenten aan de academie kunnen zich aanmelden voor een studie om SAS Certified Big Data Professional en/of SAS Certified Data Scientist te worden.
Begin dit jaar kreeg het bedrijf een nieuwe Nederlandse directeur. Karel Kinders trad terug als managing director van SAS Nederland. De dagelijkse leiding kwam in handen van Bert Boers, vice president SAS Zuid-West Europa.