De Amerikaanse kamer van koophandel Amcham prijst België als e-commerce hub. Het land dankt dit aan de gemakkelijke toegang tot de belangrijkste markten en de groei van de Belgische online markt. Wel zijn er kanttekeningen, want de groei gaat gepaard met een tekort aan softwarespecialisten.
Onder de titel ‘Why would you sell online from Belgium?’ heeft Stephan Pire, chief sales marketing officer van Growth Bridge, voor AmCham de troeven en de zwaktes van ons land als vestigingsplaats geannalyseerd voor Amerikaanse webshops die zich op de Europese markt willen begeven. Bij de troeven benoemt hij expliciet de centrale locatie, de multimodale logistieke hubs – waarvan drie internationale vrachtluchthavens – en de sterke aanwezigheid van de Amerikaanse integratoren FedEx en UPS. Om snel en efficiënt goederen van de VS naar Europa te verzenden is België een goede keuze.
Ook het feit dat de federale regering de trage start van België erkent en fors inzet op een inhaalbeweging en een snelle transitie naar de digitale era is een troef, stelt hij. En er worden aan lokale bedrijven stimulansen gegeven om te investeren in online kanalen. Zo geven het Waals en het Brussels gewest een subsidie tot vijftienduizend euro aan bedrijven die ook online beginnen te verkopen. Tevens werkt de federale regering aan een investeringsprogramma dat start-ups belastingsverminderingen toekent. Pire wijst er nog op dat nachtwerk in de e-commerce nu toegelaten is.
Zwaktes
Maar hij wijst ook op een aantal zwaktes van België op vlak van e-commerce. Zo kunnen online verkopers moeilijker lokale producten inkopen. Ook het ontbreken van voldoende supply chain-experten ter ondersteuning van bedrijfsmanagementsoftware als JD Edwards en SAP is een zwakte. Amerikaanse bedrijven moeten regelmatig Bristse consultants hiervoor inhuren. Ook het feit dat België viertalig is, pleit niet in het voordeel.