Covid-19 heeft een onomkeerbare impact gehad op elke bedrijfstak, maar misschien wel het meest op de gezondheidszorg. Veel van deze veranderingen betroffen digitalisering. Tussen de aanvankelijke onzekerheid van de Covid-transmissie en de aan-en-uit-lockdowns, werden digitale diensten van de ene op de andere dag onontbeerlijk.
Van telegeneeskunde tot patiëntenportalen, nieuwe technologieën worden ook vandaag nog ingezet om het systeem te helpen de achterstand van patiënten die zorg nodig hebben weg te werken, en om de verbeterde en meer naadloze dienstverlening te leveren die klanten nu verwachten. Dit heeft geleid tot een explosie van iot-apparaten in de hele gezondheidszorgsector. Deloitte voorspelt zelfs dat de internet of medical things (iomt)-markt in Europa zal groeien van twaalf naar 44 miljard dollar in 2025.
Terwijl organisaties in de gezondheidszorg doorgaan met het introduceren van iot-apparaten in hun activiteiten, zijn hun digitale succesverhalen afhankelijk van één fundamentele component: een betrouwbaar netwerk. Veerkrachtige en veilige connectiviteit moet de basis vormen van de digitale routekaart van elke instelling en de convergentie van it, patiëntenzorg en operationele efficiëntie in stand houden en bevorderen. Maar hoe bereiken ze dit?
Drie stappen
- Stap 1: Network upgraden
Veel legacy-netwerken waarmee it-teams in de gezondheidszorg moeten werken, zijn ontworpen in een pre-coronatijdperk waarin toepassingen statisch waren. Deze verouderde netwerken creëren niet alleen hun eigen wegversperringen, maar pogingen om ze aan te passen aan de eisen van vandaag kunnen ook resulteren in operationele problemen. Een it-team dat zijn netwerk moet opschalen om een toename van het aantal gebruikers en apparaten op verschillende locaties te ondersteunen, zou te maken krijgen met het handmatig moeten verwerken van elk verbindingstype en apparaat als een netwerk niet is gemoderniseerd.
Fast forward naar 2022 en de eerdergenoemde verschuiving naar gepersonaliseerde gezondheidszorg en de toegenomen afhankelijkheid van mobiele apparaten en applicaties betekent dat dit soort processen gewoon niet langer houdbaar is. Om de vloedgolf van iot-apparaten te ondersteunen en de kansen te benutten die deze apparaten bieden op het gebied van autonome, voorspellende en analytische mogelijkheden, moeten organisaties in de gezondheidszorg eerst hun netwerken upgraden en moderniseren.
Hier zouden organisaties moeten overwegen om te kiezen voor een cloud-centric-netwerkarchitectuur-oplossing. Of deze nu in de cloud of on-premises wordt gebruikt, de oplossing zal organisaties de broodnodige flexibiliteit bieden voor toekomstige schaalbaarheid en connectiviteit.
Bovendien zullen netwerken op basis van traditionele vlan-architecturen moeite hebben om grote hoeveelheden iot-apparaten te accommoderen. Het moderniseren van wan-oplossingen met sd-wan moet dus worden gezien als de volgende stap voor organisaties in de gezondheidszorg. Ziekenhuizen en klinieken die meer efficiëntie en kostenbesparingen bieden, kunnen ook kiezen voor een aanpak waarbij hun huidige infrastructuur niet volledig wordt vervangen, maar waarbij wordt gezocht naar opties die naast de huidige architecturen kunnen bestaan. Hier kunnen organisaties in de gezondheidszorg netwerkoverlays (zoals evpn/vxlan) introduceren naast de bestaande infrastructuur om te leren hoe deze protocollen zijn aan te passen aan de huidige en toekomstige omgevingen.
- Stap 2: Automatisering benutten
Nu er een modern netwerk is opgezet voor schaalvergroting en connectiviteit, moeten organisaties in de gezondheidszorg zich richten op het benutten van de voordelen van automatisering.
Aangezien al deze iot-apparaten grote hoeveelheden gezondheidsinformatie produceren, kan automatisering in combinatie met andere slimme technologieën, zoals machine learning, helpen bij het omzetten in bruikbare inzichten die zorgorganisaties kunnen gebruiken om nieuwe oplossingen te bouwen.
Vereenvoudigde workflows kunnen daarbij ook helpen om de administratieve lasten te verlichten en kostbare tijd te herbestemmen, zodat het personeel zich kan richten op patiëntenzorg. Van apps die patiënten helpen hun zorg zelf te beheren tot online-symptoomcheckers en e-triage-ai-tools, virtuele agenten die taken in ziekenhuizen kunnen uitvoeren of een bionische alvleesklier om patiënten met diabetes te helpen: door ai aan je technologische arsenaal toe te voegen, kan je de patiëntenzorg aanzienlijk verbeteren. Sommige van deze ai-toepassingen helpen de gezondheidszorg te verbeteren door de planning of het beddenbeheer te optimaliseren, andere helpen de volksgezondheid door het risico op ziekenhuisopname te voorspellen of specifieke vormen van kanker vroegtijdig op te sporen, zodat men kan ingrijpen en de overlevingskansen worden vergroot, en weer andere helpen zelfs r&d en farmacovigilantie in de gezondheidszorg te optimaliseren. Dit alles kan ziekenhuizen helpen beter gebruik te maken van hun middelen in een tijd waarin ze meer dan ooit onder druk staan. Maar om dit te ondersteunen is een sterk en veilig netwerk nodig.
- Stap 3: Security
Hoewel een modern netwerk en de iot-apparaten en ai-oplossingen die het kan ondersteunen het potentieel hebben om de gezondheidszorg in de praktijk te transformeren, brengt het toenemende gebruik van connectieve apparaten ook een verhoogd risico met zich mee. In een ziekenhuisomgeving waar personeel, patiënten en bezoekers altijd onderweg zijn, komen er voortdurend meerdere nieuwe apparaten bij en verlaten ze het netwerk. Het beveiligen van het netwerk is nu belangrijker dan ooit.
De sleutel tot een veilig netwerk is zichtbaarheid. Dit betekent dat alles, van sensoren tot telefoons van bezoekers, individueel geïdentificeerd, beveiligd en gemonitord moet worden. Door elk device op deze manier te ‘fingerprinten’, kan elke kwetsbaarheid worden opgemerkt en onmiddellijk worden aangepakt voordat er misbruik van wordt gemaakt. Dit niveau van nuancering is ook bijzonder belangrijk in de gezondheidszorg. In omgevingen waar alles draait om leven of dood, kunnen kritieke zorgapparaten die continu moeten werken niet op dezelfde manier worden behandeld als apparaten die indien nodig kunnen worden losgekoppeld. In plaats daarvan zorgen zero-trust-architecturen ervoor dat alle apparaten en gebruikers die toegang proberen te krijgen tot het netwerk, worden geïdentificeerd en geverifieerd, voordat de minimaal vereiste toegang wordt verleend via een vooraf gedefinieerd beveiligingsbeleid.
Conclusie
De digitale transformatie van onze gezondheidszorg wordt aangedreven door de voordelen van een werkelijk iot-device-geconnecteerde omgeving. Om de beloften van deze toekomst te kunnen waarmaken, is het van essentieel belang dat organisaties beschikken over een netwerk dat dit ondersteunt. Door een modern en veilig netwerk te implementeren en gebruik te maken van automatisering, kunnen organisaties in de gezondheidszorg de operationele efficiëntie verhogen, de tijd van hun werknemers herverdelen en uiteindelijk de patiëntenzorg verbeteren.