Een serverfout of een overstroming heeft al je computers beschadigd. Gelukkig heb je de situatie kunnen herstellen. Het dieptepunt is voorbij. Althans, dat dacht je. Want hoewel al je belangrijke data is geback-upt, kom je erachter dat die back-ups zijn mislukt en dat je business is ‘bevroren’.
Dit scenario vindt vaker plaats dan je denkt. Bedrijven komen er dan te laat achter dat hun back-ups incompleet waren of verkeerd zijn uitgevoerd. Daarom is het testen van disaster recovery noodzakelijk om ervoor te zorgen dat back-ups succesvol verlopen.
Wat en wanneer te testen?
Disaster recovery-tests zijn nodig om zeker te weten dat het bedrijfscontinuïteitsplan werkt. Afhankelijk van de oplossing – niet alle oplossingen bieden een on-site apparaat dat direct is te virtualiseren – test je of je back-ups zijn te herstellen via:
-
je on-site apparaat voor bedrijfscontinuïteit (om je ervan te verzekeren dat het apparaat je data binnen enkele seconden kan herstellen vanuit het apparaat zelf);
-
de cloud-to-on-site-locatie (om downloadsnelheden en de effecten op hulpbronnen te checken);
-
off-site cloudvirtualisatie, ook bekend als disaster recovery as a service (DRaaS).
Je eerste disaster recovery-test is waarschijnlijk een eyeopener. Maar die maakt het wel eenvoudiger om issues te identificeren en op te lossen. Door elk kwartaal te testen, bevestig je voor jezelf dat je het juiste doet voor je organisatie.
Verificatie per dag
Voor de meesten is eens per drie maanden testen niet genoeg. Je weet tenslotte nooit wanneer je een back-up nodig hebt. Gelukkig kun je ervoor zorgen dat back-ups goed werken zonder daarvoor een volledige disaster recovery-test uit te voeren.
Als je werkt met een managed service provider (msp) of it-dienstverlener, zorg dan dat die een bewijs van je dagelijkse back-up heeft. Hoewel een e-mail of een rapportage van een back-up duidelijk kan laten zien dat de back-up heeft plaatsgevonden, hoeft dat niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat een back-up ook goed is uitgevoerd. Om dit te vast te stellen, moet je de back-up starten als een virtuele machine en checken of hij werkt.
Een andere optie is om dagelijks screenshots te krijgen om te bewijzen dat je back-up heeft gewerkt. Een screenshot is voor jou of je msp en toont het loginscherm van de machine die is geback-upt. Dit zijn geen screenshots van je echte machine – het zijn screenshots van je back-ups! Het is het ultieme bewijs dat je systeem is geback-upt en dus te herstellen is.
De beste oplossingen bieden je een rustig gevoel: jouw organisatie is veilig tegen dataverlies en downtime. Het slechtste moment om erachter te komen dat een back-up niet heeft gewerkt, is als je hem daadwerkelijk nodig hebt. Disaster recovery-tests moeten dan ook onderdeel uitmaken van de algemene bedrijfsstrategie, ondersteund door jouw leverancier van bedrijfscontinuïteitsoplossingen.
Saad Alam, senior product marketing manager bij Datto